Att skapa en hållbar livsstil

Den senaste tiden har varit ganska turbulent och jag har funderat mycket över existentiella frågor. Det jag har kommit fram till är att mitt liv inte riktigt ser ut som jag vill utan har formats mycket enligt samhällets normer utan att jag ifrågasatt det nämnvärt.

Just nu är jag sjukskriven för utmattningsdepression och därmed blev frågan om livsval avgörande. Jag vill inte längre springa i ekorrhjulet och därför tänker jag heller inte göra det. Så. Vad handlar det då om? Det kommer framtida inlägg att göra klart men övergripande handlar det om att varva ner livet och konsumera mindre. ”Back to nature” som Rousseau så träffande uttryckte det redan på 1700-talet där han uttryckte en kritik mot ett samhälle som styrs av pengar och som huvudsakligen inriktar sig på materiella ting. Downshifting är det vedertagna uttrycket för den här sortens livsval och trots att det inte finns någon motsvarighet på svenska så tycker jag att det förklarar rätt bra vad det rör sig om. En gammal artikel från SvD beskriver fenomenet lite närmare.

IMG_1926Detta är alltså min plan. Jag vill leva närmare naturen. Jag vill leva i ett mindre sammanhang där det avgörande är samhällets bästa och inte alltid, alltid individens bästa. Jag vill dela min strävan med andra människor som vill samma sak.  Jag vill äta mat som inte är skadlig för vare sig mig eller någon annan.  Jag vill få min motion genom kroppsarbete vars syfte är att livnära mig och inte genom att jobba mer för att ha råd till ett gymkort som jag aldrig hinner använda. Jag vill tvätta mig utan att vara rädd för kemikalier och miljögifter. Och framför allt så vill jag ligga i gräset och se molnen passera.

Så jag börjar nu. Och här kommer jag att dokumentera, jubla och förtvivla under resans gång. Jag kommer att filosofera och fundera men framför allt vill jag genom det skrivna ordet hålla mig på rätt spår så att jag inte än en gång slirar in i ekorrhjulet.

 

Kommentera

