Brödbak

Idag bakar jag bröd. Jag älskar att sätta en surdeg och att försöka hitta ett recept som blir bra helt utan jäst. Tyvärr är det en sån sak som fått stå tillbaka på grund av tidsbrist. Jag har alltid en tanke om storbak och om att fylla frysen med bröd för en tid framåt. Det finns alltid massor av mjöl i skåpet och jäst i kylen. Verkligheten är att surdegsgrunden dör i brist på omvårdnad, att jästen blir gammal och slängd och att det enda lilla bröd jag får till emellanåt (jag behöver verkligen en köksassistent) blir uppätet innan jag hinner frysa in det. Tillbaka till köpebrödet. Som jag måste jobba för att få ihop pengar att köpa. Som jag måste ta mig tid att åka och köpa i bilen som jag måste betala för med drivmedel som kostar pengar.

Självklart hade jag inte kunnat bli självförsörjande på bröd eftersom jag inte har något lantbruk, jag måste ändå åka till affären och köpa mjöl. Men jag skulle spara tid genom att inte behöva åka så ofta. Jag skulle använda denna tid till att skapa något som är så mycket godare än köpebröd och något som jag själv har skapat med mina händer. Jag skulle veta precis vad som finns i mina bröd och jag skulle kunna välja ekologiska ingredienser. Jag menar, hur ofta ser en ekologiskt bröd? Framför allt skulle jag få göra något som jag älskar och mår bra av men som inte fått den plats det förtjänar.

Så. Jag ska fHPIM0975örsöka skaffa mig en billig köksassistent. (Hojta om du har en du aldrig använder! ) Jag ska lägga en plan för hur jag ska ta hand om min surdeg så att den inte dör hela tiden. Och så ska jag använda den tid jag får över genom att gå ner i arbetstid till att faktiskt genomföra storbaken (som ju faktiskt blir billigare) och på kuppen bli lite lyckligare.

Comments
6 Responses to “Brödbak”
  1. Roligt! Vi köpte en hushållsassistent i julas men faktiskt ska jag säga mot min vilja att bröd som vi inte knådat smakat godare.. Men det är antagligen jag som inte kan maskinen 😉

    Gilla

  2. lenaericsson skriver:

    Eget bröd är verkligen gott. Man kan göra det som man vill också, vara kreativ och skapa!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Ja verkligen. Jag tror i och för sig att det är min kreativa egensinnighet som skapar problem ibland men det är smällar man får ta. Det är ju det som är roligt. Och jag måste verkligen se till att ha roligt. Nu ska jag gå och vika min deg :-).

      Gilla

Kommentera

