Att odla för att äta

I min lilla, lilla radhusträdgård har jag högtflygande planer i år. BjörnbärHallonbuskar, svarta vinbär och björnbär är redan planterade. Rabarber, jordgubbar och smultron likaså. Potatisen ligger på groning och tomatplantorna har hunnit bli väl rangliga och måste skolas om snarast. Från Runåbergs fröer har jag ocksåvinbär beställt ekologiska fröer till squash, bondbönor, gurka och dill. Vidare tänker jag införskaffa ett gäng kryddor utöver persiljan, gräslöken och oreganon som övervintrat utan skydd. Platsbristen låtsas jag absolut inte om utan utökar så långsamt även utanför mitt staket. Ett litet provisoriskt växthus ska byggas upp till tomaterna och så hoppas jag på att kunna experimentera fram åtminstone några gurkor. Vart spenaten och salladen ska ta vägen har jag ännu inte räknat ut. Det blir väl någon råd med det antar jag.

I år känner jag för första gången en lust att göra någonting meningsfullt med min trädgård och inte bara freestyla så som jag gjort tidigare. Jag vill att det ska finnas en mening med allt arbete och att det ska resultera i något som kan föda mig och min familj. Nu blir det ju inget självhushåll precis men det blir i alla fall en början. Jag har börjat i det lilla för att ha tid att lära mig från år till år om vad som behövs för att få en bra skörd av olika plantor. Bär är någonting som vi äter mycket av året om och det grämer mig så varje gång jag måste betala för blåbären i butiken som står gratis ute i skogen varje sommar. Tyvärr växer ju inte blåbär så här långt söderut så i år tror jag nästan att semestern får innebära en bärplockarresa för att fylla frysen. Men just blåbär har jag inte i min trädgård. Jag hoppas dock på att de buskar jag satt hinner rota sig ordentligt och att de får ordentligt med sol där de nu står. Min lilla trädgård överskuggas nämligen av grannens gigantiska björkar som tar solen och fröar ner hela trädgården varje år. Några bär borde det i alla fall bli. Finns det något ljuvligare än solvarma bär?

Jag har ocksbokå börjat plöja trädgårdsböcker om köksträdgårdar och ekologisk skadedjursbekämpning. Gräsklippsgödsel och nässelvatten är saker jag ska prova på i år. Min lilla plätt med gräs producerar tyvärr inte särskilt mycket gräsklipp, annars hade ju marktäckning kunnat vara något att prova på. Det får bli i framtiden när jag skaffat mig mer odlingsyta. Tills vidare får jag använda det lilla som finns. Nässlorna är det ju i alla fall gott om och de reder sig ju så fint själva. En hink med vatten och i med nässlorna så är det färdigt efter någon vecka.

Bara det att orka läsa en fackbok och kunna ta till sig det som står är en seger för mitt sönderstressade huvud och även om inte alla planer blir satta i verket så är jag så glad att de finns där. Planerna. Som innebär framtidstro och längtan.

Trädgårdsarbetet har verkligen varit terapeutiskt för mig den här våren även om vädret inte alltid har varit med mig. Men att inspektera gräsmattan. Vända lite på jorden och säga hej till en daggmask. Att försiktigt flytta den till en plats där den behövs bättre. Att ta en andningspaus och vända ansiktet mot solen. Eller att dra sig in i dörröppningen och titta på de första regndropparna som faller. Det är ju livskvalité. Och jag hade glömt hur det känns att vara just här och nu.

Comments
4 Responses to “Att odla för att äta”
  1. Ulrika skriver:

    Jag följer med på bärplockning!

    Gilla

  2. lenaericsson skriver:

    Fråga grannar om du kan få deras gräsklipp och löv. Folk vill oftast inte ha det. Finns det en bonde i närheten så kanske hen vill bli av med en trasig ensilage.
    Marktäckning är verkligen grejen för att göra saker mer lättarbetade och tid över för att kunna filosofera ännu mera! 🙂

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Det är ju så klart en väldigt bra idé. Jag behöver inte ens gå särskilt långt. Vi har en gemensam trädgård som sköts av fastighetsägaren där det blir mycket gräsklipp. Jag får så klart bara ta vara på det. Tack för tipset!

      Gilla

Kommentera

