No poo

Kemikalier är jag rädd för. För drygt ett år sedan såg jag dokumentären Underkastelsen av Stefan Jarl i ungefär samma veva som jag lånat hem boken Badskumt av Katarina Johansson från biblioteket. Det var en olycksalig kombination för jag blev helt enkelt vettskrämd för vad som händer med vår värld och med våra kroppar. Idag används helt groteska mängder kemikalier till de mest skilda användningsområden och gemensamt för de allra flesta är att man inte känner till vilka konsekvenser användningen får i långa loppet. Även i de fall där man menar att det verksamma ämnet använts så länge att man kunnat utvärdera konsekvenserna och anser att det är ofarligt så bortser man ifrån den så kallade cocktail-effekten. Ämnet får inget stort utrymme i debatten men diskuteras trots det mer och mer. Naturskyddsföreningen ordförande Mikael Karlsson besökte Morgonpasset i P3 häromdagen och pratade om just detta ämne och en liten kort snutt från detta samtal kan du lyssna på här. Den 26 mars röstade riksdagen igenom regeringens proposition ”På väg mot en giftfri vardag” som fick kritik av oppositionen för att inte vara tillräckligt långtgående. Något händer alltså men det går alldeles för långsamt.

No poo är en ordlek som syftar på ordet schampo men också på det engelska ordet för bajs. Alltså, ingen skit. Och det är också namn på den rörelse som växer sig allt större och som förordar att man ska minimera användandet av kemikalier. Och det är precis vad jag numera sysslar med.

När det gäller mat har jag länge varit medveten om vikten av att äta ekologiskt och att ha koll på innehållsförteckningen innan köp men när det gällde hudvårdsprodukter var det en annan femma. Nu har jag aldrig varit någon storförbrukare av vare sig krämer, parfymer eller smink, men visst använde jag det hela. Och schampo och tandkräm använder vi väl alla? Från och med förra våren blev jag i alla fall så skrämd att jag genast slutade. Parfym hade jag inte använt på många år men nu slutade jag helt sonika att sminka mig och led varje gång jag schamponerade håret i duschen. Det finns en uppsjö av ekologiska produkter även inom skönhetsindustrin men det tar tid att sätta sig in i och kostar ju också en slant att ersätta hela badrumsskåpet med ännu dyrare grejer. Min plan var att undersöka en produkt i taget för att hitta något som jag gillade och under tiden försökte jag helt enkelt att minimera användandet av produkter på min kropp så långt det var möjligt.

Intressant nog var det inte alls särskilt svårt. Att få en knuff i ryggen och sluta sminka mig är nog det mest positiva med detta otrevliga ämne. Jag har sminkat mig varje dag i över 20 år och kunde inte föreställa mig att leva utan. Nu gjorde jag plötsligt det från en dag till en annan och började plötsligt känna mig fin. Jag såg mig själv i spegeln och såg en kvinna som visserligen hade lite trötta ögon och början till kråksparkar och dubbelhaka men hon var ändå på något förunderligt vis finare än den som brukade stå där på andra sidan. En fantastisk bieffekt var att jag inte heller behövde tvätta av allt smink på kvällen utan det räckte med att skölja med lite vatten. I förlängningen började min ansiktshud återfå sin naturliga balans och den feta, kvissliga hud jag haft så länge försvann. Jag var varken torr eller fet längre och kände jag någon gång att jag behövde smörja mig så fungerade det fint med lite aloe vera. Jag insåg alltså att jag inte behövde lägga tid, krafter och pengar på att hitta nya produkter till mig eftersom dessa produkter var helt onödiga och faktiskt det som skapade problemen. Jag skalade snabbt bort en stor utgift och en potentiell hälso- och miljökatastrof och resultatet kunde inte ha blivit bättre. Att kvällsritualen liksom morgontoaletten blivit oändligt mycket kortare är också positiva effekter.

Naturligtvis finns det områden jag ännu inte gjort upp med. Tandkräm till exempel. Fluor eller inte fluor är nästa sak jag ska fundera över. Men inte idag. Jag har också insett att det inte blir bättre av paniken och att alla förändringar inte kan komma över en natt. Men snart ska jag fundera lite mer på vad det är jag faktiskt stoppar i munnen varje dag.

Mitt senaste område är håret. För ett par månader sedan började jag tvätta håret med bikarbonat och avslutar med att skölja med äppelcidervinäger. Jag har långt, ganska slitet hår som alltid krävt stora mängder balsam för att gå att reda ut. Nu räcker det alltså med dessa två matingredienser för att mitt hår ska bli rent och lätt att reda ut.  Håret håller sig rent i en vecka och väl därtill beroende på vad det har råkat ut för under tiden. Det finns fler metoder som jag ännu inte provat och som man kan läsa om på nopoo.se men än så länge är jag nöjd och håller mig till denna. Ibland kan håret kännas aningen torrt om jag överdoserat bikarbonaten men det avhjälps lätt med ett par droppar mandelolja. Mandeloljan använder jag för övrigt som ansiktskräm och ansiktstvätt de få gånger jag behöver sminka av mig nu för tiden. Enkelt, drygt och helt no poo!

Helt nyligen hittade jag också webbshopen Naturligt snygg. Jag har inte hunnit testa någonting därifrån men allt som säljs är sådant som Hannah Sjöström, som driver shopen, själv testat, gillar och använder. Det känns som en bra början för att inte behöva lägga ner timmar med jobb för att få veta vad en produkt egentligen innehåller. Det ska ju vara ett gott liv, inte bara ett liv.

Comments
3 Responses to “No poo”
  1. ingerenhorning skriver:

    Fantastiskt bra att det räcker med bikarbonat och äppelcidervinäger! Ska också prova detta.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Det tycker jag att du ska göra. Och om inte det funkar för dig så finns det ju många andra sätt att no pooa sitt hår. Just nu är det till exempel många som använde björklöv.

      Gilla

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Jag fick mig som bekant ett bryskt uppvaknande för några år sen och blev livrädd för de kemikalier vi äter, dricker, smörjer på oss, tvättar oss med, klär oss och sover i. De finns överallt och det går inte att undkomma. Det resulterade i att jag läste på om att göra egna produkter av snälla ingredienser och jag testade bland annat att göra min egen deo. Det gick upp och ner. Ibland fungerade det bra, ibland inte alls. Framför allt kändes det bra att skapa något själv där jag har koll på innehållet och dessutom är det snällt mot plånboken. […]

    Gilla



Kommentera

