Köksträdgården

HPIM0973HPIM0991Äntligen ska tomatplantorna skolas om. Jepp. Det skulle ha gjorts för länge sen, men jag gör det nu. Ok? Idag sår jag också gurka och squash. Det känns som en hel vetenskap men det är väl bara att prova och hålla tummarna. Ja, jag håller med om att äggkartongen ser malplacerad ut men det ska tydligen vara bra att så direkt i äggskal så det tänkte jag ge mig på att prova. När plantan sedan ska skolas om så knäcker en till skalet lätt och planterar hela alltihopet. Så tillförs det lite extra kalk också.HPIM0990HPIM0989

HPIM0994

Sättpotatisen ser ut att ha fina groddar så igår grävdes början till potatislandet upp. Pheew, det var ett hårt arbete men ändå skönt för kroppen. Jag gillar liksom det där hjärndöda när man bara arbetar på och låter sinnet syssla med annat. Idag har jag p3 dokumentär i öronen samtidigt som händerna får sysselsätta sig. Det är gött att gå och pyssla med trädgården, det är liksom rogivande för själen. Det tar den tid det tar och det kan en inte göra så mycket åt så det är ingen idé att stressa. Och sinnesintrycken är begränsade. Blåsten i håret och surret från en humla är inte så påfrestande. Men bäst av allt är den förväntan som alla dessa små arbetsuppgifter medför. Det lilla fröet. Den lilla plantan. Daggmaskarna i jorden. Tänk vad det ska bli av alltihop. Mat! Goda tomater, mättande potatisar. Mjälla gurkor och proteinrika bondbönor. Jag blir nästan rörd när jag tänker på det.

Det är skönt att deHPIM0993t går, det gjorde det inte för bara några månader sen. Och ibland går det fortfarande inte med för många intryck. Men när jag får vara ensam och gå i min lilla bubbla, då blir det så bra, så bra. Emellanåt går jag in och viker surdegen som står på jäsning. Förra baket blev lite väl surt så nu hoppas jag att mina justeringar ska resultera i ett ännu godare bröd.

En rätt bra påsksöndag alltså.

Även om björken pollinerar så jag håller på att bli tokig!

Comments
4 Responses to “Köksträdgården”
  1. lenaericsson skriver:

    vilka perfekta groddar på potatisarna!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Eller hur? Jag tycker också att de ser ut som skolexemplar men jag har ju aldrig satt potatis förut så det var ju bara en gissning. Skönt med ett proffsutlåtande! 🙂

      Gilla

  2. Det är en härlig tid nu med alla trädgårdssysslor och det ser så hemtrevligt ut när du dukat fram för sådd. Har inte hört talas om att så i äggskal förut, men det funkar säkert. Här la jag alltid äggskalen i komposten förr, men de bryts i princip aldrig ner. När jag hade bråttom struntade jag dessutom i att smula sönder dem, så det blev mycket halva ägg och vita självlysande skalbitar i kompostjorden.
    Satte några potatisar i går och idag blir det några rader Amadine plus en lokal kulturarvssort.

    Ha det fint
    /Anette

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Det blev faktiskt inget med äggskalen den här gången, men jag har läst att det ska vara väldigt praktiskt att så på det viset. Idag ska potatisen i jorden här. Provar en tidig sort som heter Minerva så får vi se vad det blir av det hela.

      Gilla

Kommentera

