Inspiration till att växla ner

Häromdagen fick jag ett meddelande av en vän som talade om för mig att jag inspirerat henom att tänka mindre konsumistiskt.  Att bara för att det är rea på jeans så betyder det inte att en behöver dem. Och då blev jag så glad. För jag hoppas att jag kan få någon att få syn på sina egna vanor och fundera över om de är vanor för att en valt dem eller för att det bara blev så. Och att en kan få komma fram till vad som är viktigt i livet, för en själv.

Jag har som sagt bestämt mig för att jobba mindre. Jag blir lite nervös när jag tänker på det och funderar på hur det ska gå egentligen. Hur blir det med bufferten som bilen redan grävt ett hål i? Hur blir det med semestern? Har jag råd att göra någonting i framtiden? Men när jag kommer hem på eftermiddagen och dagsljuset flödar in genom fönstren och jag kan sätta mig i min läshörna och läsa ett tag innan jag funderar på att laga något ätligt. När jag återigen sätter mig i det fortfarande flödande dagsljuset och redan har klarat av middagen och det fortfarande finns dag kvar. Då vet jag att det är rätt val. Att jag gärna betalar för att köpa tid. Och att jag gärna betalar genom att baka bröd och odla grönsaker. För att det är något jag tycker om att använda min tid till. Men det är ju inte det enda sättet.

Egentligen skulle jag vilja kopiera mycket rakt av från den här sidan hos wwf,  men så får en inte göra så jag ger er länken istället. Det som är fint med den är all inspiration den ger. För jag håller verkligen med dem i att ”du måste inte baka ditt eget bröd och knapra egenodlade morötter” utan du kan själv avgöra vad som funkar i ditt liv.

Vad funkar egentligen i ditt liv?

Comments
2 Responses to “Inspiration till att växla ner”
  1. Bara anna skriver:

    Jag har kommit ganska långt med min nerväxling och trivs så bra med det. Tack för länken, alltid roligt att få ännu mer inspiration.
    Hur många procent ska du jobba? Har du familj att försörja? Jag har eget och styr över min tid, ibland jobbar jag mer, ibland mindre.
    Ha en skön dag!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Jag är väl ganska nerväxlad när det kommer till konsumtion, men har inte fått tiden så som jag egentligen vill ha det. Så min initiala plan är att jobba 80% och känna efter hur det går. Min långtidsplan och framtidsvision är att jobba 50% och leva nerväxlad på riktigt. Helst på en gård i kollektiv med andra likartade människor. Jag har familj och behöver främst försörja mig och min son men förändrade livsomständigheter har gjort att livet förändrats under några års tid. Därför är det egentligen svårt att säga vad som är en rimlig utgiftsnivå för oss men jag tänker att det är det jag ska utforska här framöver. Det låter skönt att själv kunna styra över tiden men jag har nog inte rätt personlighet för eget företag. I alla fall inte om min försörjning hänger på det.

      Gilla

Kommentera

