Nu gör vi kemikalieuppror

Nu har tvättmedlet nästan tagit slut och eftersom jag funderat på vad jag ska byta ut det mot har jag ännu inte köpt något nytt. Just nu lutar det åt tvättnötter. Det verkar vara spridda skurar när det gäller omdömet av nötterna. Bland annat har Råd & Rön genomfört ett test där man dömer ut i stort sett alla alternativa tvättmetoder och det kan ju verka oroväckande. Å andra sidan finns det en uppsjö av vittnesmål som säger det motsatta, att både lukt och svåra fläckar försvinner och att tvätten dessutom blir mjuk och behåller färgerna. Så jag tror ändå jag provar.

Det verkar också som att tvättnötter kan användas till så mycket mer än bara vanlig maskintvätt och jag som gillar allsidiga produkter blir alldeles till mig av bara den tanken. Jag skulle ju liksom inte få för mig att tvätta håret med vanligt tvättmedel men det ska tydligen vara möjligt med tvättnötterna.

HPIM1023

Tills tvättnötterna har kommit ska jag testa att tvätta med vanlig gulsåpa. Tyvärr är den enda såpa jag har hemma just nu citronsåpa som innehåller en aning parfym men i brist på annat så får det gå den här gången. Annars har jag förstått att såpa utan parfym ska fungera alldeles utmärkt till tvätten som liksom med tvättnötter ska hålla sig mjuk. Det blir ju ett framsteg för mig som inte gärna använder sköljmedel och nu alltså får den effekten gratis. Jag får testa och återkomma med resultatet.

Jag funderar också en del över vår uppfattning om hygien och när tvätten egentligen är ren. Vad är det som gör att Råd & Rön dömer ut tvättnötter och tvålflingor som tvättmetod? Vad är det som gör att vi tvättar oss med starka medel för att få bort all naturlig doft och naturligt skyddande fettlager? Och vad är det som gör att vi sedan sprutar på syntetiska doftämnen fulla med skadliga kemikalier för att dofta gott? Hur kommer det sig att tvätten inte upplevs som ren om den inte doftar gott? Av sköljmedel? Och hur ren måste den vara? Hur ren måste du vara?

Min son har på sista tiden lagt sig till med ett beteende som nog egentligen grundar sig i lathet men som ändå känns representativt för hur de flesta västerlänningar behandlar sina kläder. Vid dagens slut kräver jag av honom att han själv lägger smutsig tvätt i tvättkorgen och lägger/hänger undan övriga kläder för mer användning. Nu har han övergått till att lägga alla kläder i tvättkorgen och plocka fram nya rena kläder ut garderoben varje morgon. Handen på hjärtat, gör inte du också ofta likadant?

Jag uppfostrades till att syna mina kläder och att lukta på dem och om inga fläckar eller dålig lukt fanns så användes samma uppsättning kläder dagen efter (förutom underkläder och strumpor). Skulle jag göra det nu skulle det kännas som om jag var ofräsch och underlig och trots att jag faktiskt fortfarande gör det så funderar jag på morgonen över vem jag träffat dagen innan och om jag kommer att träffa på samma människor under dagen som kommer. Är det en ny miljö kan jag alltså ha samma kläder, annars inte.

Vad säger det egentligen om min hygien? Jag tycker inte att det gör mig äcklig och jag uppfattar inte heller att andra tycker att jag luktar illa eller ser smutsig ut. Men det finns en norm kring hygien som är svår att bryta och jag tampas redan nu med sonen angående frågan om hur ofta det är nödvändigt att duscha. Han anser aldrig, jag anser när han är smutsig eller svettig, och hans far anser varje dag. Varför ska en behöva duscha varje dag? Eller tvätta sina kläder efter en användning? Hur har vi hamnat i ett så verklighetsfrånvänt beteende? Jag gissar på att det har med produktion att göra. Alla produkter som underlättar våra liv blir med tiden nödvändiga och producenterna uppmuntrar hela tiden vårt beteende att bli ännu mer normativt. Vem är det som tjänar på att vi tvättar kläder och duschar varje dag egentligen?

bildJag slutar nu med tvättmedel och sköljmedel eftersom även produkter märkta med Bra miljöval och Svanen innehåller så många syntetiska ämnen som jag inte vet vad det är för något. Även på Neutral som är det tvättmedel jag använt i många år finns en varning för långvarig hudkontakt med produkten. Varför då? I så fall vill jag inte ha den produkten i kläder som jag bär mot min kropp hela dagen eller spola ut resterna i naturen. Jag säger nej till kemikalier och eftersom det är en lång resa så tar jag ett steg i taget. Jag önskar bara att lagstiftningen kunde hjälpa mig så att jag slapp bli så utsatt trots att jag inte själv väljer det.

Om du känner likadant så kika in på Nu gör vi kemikalieupprors facebooksida eller på deras blogg. Där har två forskare vid Karlstad universitet som forskar  inom ämnena risk och miljöstudier samt folkhälsovetenskap startat ett uppror och en namninsamling. De är intresserade av kemikalier i barns vardag och en av dem forskar om just detta. Båda är dessutom mammor och oroliga konsumenter. Här skriver du under kemikalieupproret. Det är viktigt så gör det nu!

Kommentera

