Ett hemma hos reportage med downshifting touch

Jag har downshiftat min ekonomi ett bra tag. Egentligen har jag nog aldrig ”upshiftat” den utan har alltid levt väldigt ekonomiskt, allt enligt min arbetarklassuppfostran, men de senaste åren har jag omprioriterat de utgifter jag har och har börjat lägga mer pengar på mat och mindre pengar på annat.

Det ska förstås så att jag numera alltid köper ekologiska matvaror om det finns och vad gäller frukt och grönt är det det enda jag köper. Det kostar så klart mer, men det är det värt för jag kan inte längre ignorera vad det är jag stoppar i mig och mitt barn om jag inte köper ekologiskt. Här vill jag slå ett slag för Willys och för Coop som i alla fall i min del av Skåne är de affärer som för de bredaste sortimenten av ekologiskt. Ica, City Gross och Netto ligger sorgligt långt efter och det påverkar så klart var jag handlar någonstans.

När det gäller annat så innebär det att jag helst köper begagnat eller försöker att hitta det jag behöver på annat sätt. Det innebär att jag sparar in pengar som jag istället kan finansiera mina ökade matkostnader med. Det innebär också minskad miljöpåverkan och till sist att jag utsätter mig för färre kemikalier än genom att köpa nytt. De sista åren har jag byggt upp mitt hem på nytt och det visar sig vid en genomgång att i stort sett allt är begagnat.

HPIM1025HPIM1026

Min fina kökshylla är gratis från farmors och farfars vind. Den gula lampan är ett gammalt Traderafynd för någon hundring. Den blå burken är från en loppis och de blå kopparna är arvegods från morfars far. Köksvågen från 70-talet (som jag för övrigt inte förstår mig på!!) är ett fynd från storebrors senaste flytt där jag räddade den från sopsäcken.

Det utdragbara köksbordet med Perstorpsskiva kostade 300 kr på Erikshjälpen. Stolarna som är gamla IKEA-stolar hittade jag på Tradera och fick till och med hemkörda för 80 kr. De är slitna och vingliga och passar egentligen inte särskilt bra in under bordet eftersom benen fastnar i varandra, men de funkar och jag har slutat se skavankerna.

HPIM1027 - kopiaHPIM1028 - kopia

Den gamla IKEA-lampan är en undanstädad rest från jobbet som hade förlorat sin plats där. Jag räddade den och den lyser nu upp mitt köksbord. Jag fick diska den med diskborste i badkaret innan den såg ut som en lampa igen under allt damm och flugskit men sedan var den som ny igen.

Trasmattorna i köket, hallen och sovrummet är källarfynd från farmor. Hon har egen vävstol och har genom åren samlat på sig en stor hög med trasmattor. De är fantastiska. Tvättas lätt i maskin, piskas lätt på piskställningen. Och håller formen och färgen utan bekymmer.

HPIM1037HPIM1038

Köksgardinerna är omaka och hittades i en väns förråd och det duger fint för mig. Tills jag hittar något annat i alla fall. Eller får för mig att sy ihop något själv.

En konservburk och lite hyllpapper blev en kruka till basilikan. Snålt? Ja, kanske. Men också lite roligt rehabpyssel för den som behöver det och som gillar att återanvända saker.

HPIM1033 - kopiaHPIM1032 - kopia

I hallen står en gammal ful byrå som en gång tjänstgjorde som skötbord till min son. Den var redan då begagnad och vi fick den i gåva. Den utfällbara delen har för länge sedan försvunnit och egentligen står den och väntar på att bli ommålad (kanske i knallgult eller turkost?) och att få nya handtag. Men den fungerar och fyller sin funktion så vi får se när det blir.

Hallspegeln är också ett vindsfynd från farmor och farfar. Den är oerhört tung i gediget trä och förut var den smutsbeige och svart. Nu är den ommålad i väntan på någon peppigare färg. HPIM1036 I vardagsrummet står den här möbeln som kostade ca 450 kr på Erikshjälpen och som trots märken och skavanker är fin och funktionell. Att ha ett skåp att lägga in saker i. Med nyckel! Ja, översta hyllraden är show off-böcker och jag har inte läst dem utan har dem för deras utseende. Jag erkänner. Men jag fick dem gratis och när jag väl hade dem hemma och inte visste riktigt vad jag skulle göra med dem så hade jag inte hjärta att slänga något så fint utan de fick pryda min hylla i stället. HPIM1034 - kopia Vardagsrummet har också två likadana fåtöljer från 40-talet som jag hittat på Blocket. 500 pix för båda två var egentligen skamligt och jag borde väl ha betalat mer eftersom mannen som sålde dem nog inte visste vad de var värda, men jag är inte den som är den. Vackra är de i alla fall. Och nu utgör just den här min nya läshörna som jag trivs så ofantligt bra i, med fotpuff som jag nyligen köpte i Tunisien, litet sidobord och läslampa. Har liksom aldrig riktigt fattat grejen med en läshörna när en kan ligga och läsa men nu, nu fattar jag. Å, vad jag fattar! HPIM1044 Ovanför soffan hänger två inramade filmaffischer från 60-talet som jag fick på mitt förra jobb, där de legat och skräpat i magasinet. Helt fantastiska är de och ramarna är förvisso inköpta nya på IKEA, men det må vara mig förlåtet.                                                                                                                         IMG_1537HPIM1051

Soffbordet är hittat på Blocket tillsammans med ett litet nattduksbord som står bredvid sängen. Soffbord 300 kr och nattduksbord 100 kr. Knoppen som bytts ut kostade 20 kr så i allt 120 kr.HPIM1035 Nästa teakhylla (ja, jag blev lite hylltokig ett tag) kostade 500 kr på Blocket. Den var jättefin tills en hylla blåste av på släpet. Därefter innehar den diverse hack och skråmor men jag ser det som möbelns rynkor. Lite livserfarenhet har väl ingen dött av? I hörnet finns min bokpiedestal som är uppbyggd av gamla böcker från Historiska biblioteket i Lund. Något svajig är den och skulle behöva stagas upp men det får bli en senare fråga. Än så länge har den inte kostat mig ett vitten (jag har alltid velat säga ett vitten). Den pryds av en fådd jordglob.HPIM1043 Denna fina lampa skulle egentligen hänga över min syhörna men på grund av för kort sladd har den inte hittat hem än. Men plötsligt händer det. Den kostade mig i alla fall 70 kr på Erikshjälpen.

HPIM1045HPIM1046

Syhörnan består av ett bord som lånats på obestämd tid. För att skydda det fina, fina slagbordet har jag en duk på men egentligen borde det här bordet ha en finare placering. Jag är i alla fall väldigt glad över att ha det. De röda stolarna är också lånade av samma person och blev räddade ur sitt källarförråd. Ibland får de stå i köket och ibland här. Ibland samlas allihop i köket och så sitter det gäster på dem. Så praktiskt. Symaskinen är köpt på Blocket för 700 kr, den lila asken är hemmapysslad av skokartong och diverse krimskrams. Tygkorgen är också ett flyttfynd från brodern.

I syhörnan hänger också denna söta lilla hylla som kommer från Erikshjälpen för det facila priset av 75 kr. Egentligen är det nog en kryddhylla men vad bryr jag mig om det?

HPIM1052Badrummet har en extrahylla som hittats i ett källarförråd där det erbjöds till den som ville ha den. HPIM1048 HPIM1047

I sonens rum står en ärvd cd-spelare som fortfarande fungerar att höra ljudbok på. I bokhyllan finns böcker från min barndom och spel fyndade på loppisar.

HPIM1049 HPIM1050

Sovrummet möbleras med en fåtölj från farmors och farfars vind, en hemsydd kudde och en liten byrå från Erikshjälpen som kostade 100 kr. Den ska målas någon gång men hittills har den blivit uppiffad med lite hyllpapper och en ny skruv till ett löst handtag. Och så fungerar den också alldeles utmärkt.

Så nu har ni sett nästan alla möbler i mitt hem. Det enda som är köpt helt nytt är en Expedithylla och ett skrivbord till sonen (båda från IKEA) och soffan. Även sängen är ett köp från Blocket för 1500 kr men den fastnade inte på bild. När jag nu försökte göra ett snabbt överslag på kostnaden för det jag visat här så orkade jag inte ens räkna småsummorna utan hamnade på ett överslag på ca 6000 kr. Min soffa kostade 4000 kr och utöver det så tillkommer det så klart en massa småprylar som ofta kostar mer än möblerna om man slår ihop det, till exempel köksattiraljer, lampor, mattor och så vidare. Jag har också TV och förfärligt nog är också den begagnad. 1000 kr för en plattskärm och så blev också den hemkörd. Den duger alldeles utmärkt åt mig.

Skulle jag alltså med ett väldigt snabbt överslag försöka värdera alla prylar i mitt hem (som är en del av bohaget, alltså inte kläder etc.) så tror jag att jag hamnar någonstans mellan 25000 och 30000 kr. Det är inte mycket. Det är en månadslön eller två, beroende på vad en har för jobb. Jag tycker dessutom att mitt hem är trivsammare än någonsin och det för mig är nog det bästa beviset på att lyckan inte sitter i lönebeskedet. Jag klarar mig på så mycket mindre än jag tidigare trott. Hur lite klarar du dig på?

Comments
8 Responses to “Ett hemma hos reportage med downshifting touch”
  1. Bara anna skriver:

    Vad roligt att få en liten glimt av ditt hem! Jag älskar personliga hem och det tycker jag verkligen du har fått till….
    Kram

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Jag gillar också att se hur andra har det, inredning är ju roligt. Och jag tycker nog att jag har fått till det, det känns verkligen som jag. Förutom att jag så klart är så sugen på att tapetsera om och byta golv och grejer. Men det är ju inte så lämpligt i en hyresrätt…

      Gilla

  2. Bara anna skriver:

    Måste passa på att fråga dig. Min kompis har just fått veta att det är utmattningsdepression hon lider av. Hon har blivit sjukskriven två veckor till att börja med. Hur länge har du varit sjukskriven? Min kompis fick sömntabletter men ingen annan medicin, än så länge. Har du varit riktigt illa däran eller hur har det varit för dig? Det är ju tydligen så vanligt i vårt samhälle det här….
    Kram

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Jag har valt att skriva ett separat inlägg om det här eftersom det är fler som frågar. Svaret på dina frågor kommer i morgon och du kanske till och med kan visa det för din kompis?

      Gilla

  3. Anna skriver:

    Jag vill bara tipsa om att sälja prylar som man inte behöver på nätet. Det finns sajter där det inte kostar något att lägga in en annons, typ här: http://citiboard.se/ Tycker att du är grym som försöker downsizea!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Tack för tipset! Citiboard kände jag faktiskt inte till, jag får kika där. För min del blir det mest Tradera och Blocket. Nu har jag inte så mycket att sälja eftersom jag försöker att inte ha fler grejer än jag använder. Dessutom är mycket redan begagnat och kanske inte längre i det skick att det kan inbringa några pengar så då brukar jag hellre skänka bort grejer. Men återbruk är grymt bra och ibland händer det allt att jag säljer (om jag inte är för lat, det kräver ju lite jobb trots allt).

      Gilla

  4. ingerenhorning skriver:

    Vilket trevligt hem och så fint du har ordnat det! Själv har jag också mest begagnade möbler alternativt köpta på IKEA under årens lopp. Förutom att det är miljövänligt och billigt ger det ju också en mycket skönare atmosfär.

    Gilla

Kommentera

