Oanständiga politiker

 Ingen i regeringen är sjuk. I alla fall inte sen 2010 läser jag i DN.  Fy fan för Alliansen! Ja, ja, ja, det finns säkert andra politiker i andra regeringar som fuskat också, men ingen som jagat fuskare på samma sätt som den här regeringen. Det är jag helt övertygad om. Hur kan man med samvetet i behåll utförsäkra cancersjuka patienter men samtidigt själv inte ens betala för sin egen karensdag? De ska inte försöka inbilla mig att de jobbat samtidigt som de varit magsjuka så som Anders Borg påstår. Det är ju förbannad lögn, det vet varenda människa som någon gång varit magsjuk.

Det har varit så otroligt många skandaler där ministrar från regeringen varit inblandade men det verkar inte ha påverkat nämnvärt. Svartjobb, fusk med tv-licensen eller privat utnyttjande av riksdagens betalkort är sådant som avslöjats men ändå verkar inte dessa ministrar inse att de har samma skyldigheter som andra människor. Hur kan till exempel Tobias Billström fortfarande sitta kvar? Jag fattar det inte. Var är de här människornas anständighetskänsla?

Och hur kommer det sig att karensdagens vara eller icke vara aldrig diskuteras längre? Varför är inte det en politisk fråga att tala om i dagens Sverige? Under tidigare decennier har det varit en het potatis men nu är tystnaden monumental trots att ohälsan stiger och långtidssjukskrivningarna blir fler. Ja, kopplingen mellan långtidssjukskrivningar och karensdagar finns och var ett tydligt argument som användes av kritikerna när karensdagen infördes av Bildts regering på 90-talet. Nu fuskar borgerliga politiker med just den politik de själva infört och det är väl ett tydligt tecken på att den bör avskaffas?

Att folk går till jobbet för att det är för dyrt att stanna hemma när en är sjuk leder till mer långvariga hälsoproblem. Att folk går till jobbet när de är sjuka för att det är för mycket att göra och man inte vill belasta sina kolleger, leder också till långvariga hälsoproblem. Vi måste sluta tänka på allt i ekonomiska termer och börja tänka i mänskliga och ideologiska värden. Jag hoppas verkligen att det kommer att märkas i valet i höst. Och så klart i EU-valet den 25 maj. Jag ska rösta om jag bara får mitt röstkort någon gång. Det hoppas jag att du ska också.

Kommentera

