Bye bye Spotify

bildNu har jag sagt upp Spotify. Visst, det är bara 99 kr i månaden men inspirerad av Familjen Fri som beräknar livskostnaden på saker och ting så har jag börjat fundera över årliga kostnader. Det ger ju perspektiv på ett annat sätt och när jag funderade över om jag verkligen lyssnar på musik för 1200 kr om året så blev ju svaret ett: Hell no! Så då var ju valet lätt. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av musik och det är inget trängande behov hos mig som för så många andra, så när Spotify kom ökade faktiskt mitt musikintresse med sisådär 100%. Jag gillar att kunna välja ut en låt som gör någonting i mig utan att behöva lyssna på ett helt album. Utan att behöva veta någonting om artisten och vilken skiva det gäller. Utan att behöva ta mig till en skivaffär och leta reda på vad det är jag vill ha. Bara så där enkelt som behövs för att mitt lilla, lilla behov av musik ska bli tillfredsställt.

Men för det allra mesta vill jag ha det tyst omkring mig. Jag har alltid varit en ganska ljudkänslig person och nu när jag är sjuk är det närmast ett krav. Musik lyssnar jag helst på ensam. I bilen när jag kan skruva upp en bra låt på hög volym, eller i köket när jag bakar. Så fort det kommer in en person till i bilden så blir min uppmärksamhet splittrad och jag klarar inte av musiken i bakgrunden. Om den inte spelas på väldigt låg volym så klart, men då lyssnar jag ju inte aktivt.

Så nu får jag klara mig på Spotify med reklam, och eftersom det är så sällan ska det nog gå ganska bra. Nästa steg blir Netflix och Boxer. Men inte idag. Idag är jag nöjd med att ha sparat 1200 kr!

Kommentera

