Garderobsrensning

Sedan jag flyttade till nytt boende för tre år sedan har min inställning varit att inte ha fler saker än jag använder. Jag hade så mycket tomma garderober att jag inte trodde mig behöva ett förråd. Nu med facit i hand kan jag väl säga att det har gått så där. Garderoberna är fyllda och förrådet är påbörjat. Dock måste jag föra till protokollet att förrådet egentligen bara innehåller stora saker som utemöbler, cyklar och pulkor så det må vara mig förlåtet. Garderoberna däremot bör göras något åt och för det allra mesta handlar det om att organisera saker ordentligt så att jag ser vad jag har och inte har.

Jag har fortfarande inte överdrivet mycket saker men det fyller på i en oroväckande takt och därför tänker jag mig, återigen med inspiration från Familjen Fri att ta mig an samma utmaning som de. Nämligen att göra mig av med en sak om dagen i 31 dagar. Jag tänker nu inte vara så nitisk att det nödvändigtvis måste röra sig om en sak varje dag, men under den närmaste månaden ska jag se till att få ihop minst 31 saker som ska säljas, slängas eller skänkas bort. Så att vi får plats att andas.

HPIM1079

Först ut blir den påse med gamla skor som samlades ihop när jag rensade och organiserade hallgarderoberna förra veckan. Den innehåller:

1. Ett par trasiga höststövlar som inte använts sedan 2010 (men jag tyckte så mycket om dem).

2. Ett par trasiga sommarskor som inte använts sedan 2012 (men jag tyckte så mycket om dem).

3. Sonens uttjänta vinterstövlar från i vintras.

4. Sonens uttjänta höstkängor från i höstas.

5. Ett par vinterstövlar i utmärkt skick som jag inte använder längre eftersom jag helt enkelt inte gillar dem.

6. Ett par skor med klack som följt med mig i flyttar i ca tio år eftersom det är något visst med dem. Jag har bara använt dem en gång…

Resultatet visar att det är saker med en känslomässig koppling som blir kvar av olika anledningar. Några saker blev kvar trots att de inte används i särskilt stor utsträckning. Jag lovar därmed mig själv att vid nästa rensning göra mig av med dessa om de inte använts under tiden. Då får känslorna stryka på foten och jag får lära mig att det bara är saker. Känslorna sitter ju som bekant någon annanstans.

Comments
2 Responses to “Garderobsrensning”
  1. ingerenhorning skriver:

    Ja, jag har tänkt i flera månader på att röja ordentligt i garderoben, men har inte orkat samla mig till det. Det kräver så mycket energi att samla sig inför uppgiften, men sen vet jag ju att det även ger energi efter att man klarat av det. Så snart så hoppas jag att jag sätter igång …

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Jag har upptäckt att när jag planerar för att göra något så vill det inte gärna bli av. Det blir liksom för mycket projekt av det hela. För mig fungerar det bäst att låta lusten styra och helt enkelt börja med något utan vidare planering. Mitt växthus vill till exempel aldrig bli helt färdigt medan garderobsrensningen gick av bara farten. Lycka till i alla fall. Det är skönt att rensa!

      Gilla

Kommentera

