Uppsägningstider

bildSå där ja! Nu har jag sagt upp Netflix också. En besparing på 79 kronor per månad alltså. Det kändes lite obehagligt och jag tvekade innan jag tryckte på avsluta. Varför vet jag inte men plötsligt tänkte jag på allt jag vill se, men aldrig kommer mig för med. Men vet du vad? Då kan jag registrera mig igen. Eller hyra det jag vill se för en engångskostnad. Så det var de där dumma känslorna igen. Nu känns det bättre när det äntligen är gjort.

Vidare har jag ordnat blanketter för att gå ur Svenska kyrkan vilket kostar mig 277 kronor per år. Jag är ju aldrig där ändå så varför ska jag betala för deras verksamhet? Det känns ännu mer olustigt än Netflix eftersom kyrkan var en stor del av min barndom, men å andra sidan gör jag det här för mitt välmåendes skull så vad kan kyrkan ha att invända mot det?

Gymkortet som ligger oanvänt går ut i augusti och då försvinner ytterligare 229 kronor per månad. Dessa pengar har varit extra sura att betala eftersom jag förnyade mitt medlemskap i augusti. Därefter blev jag bara sämre och sämre och orkade inte träna så sedan dess har jag i stort sett inte varit på gymmet.

Boxer utlöper i oktober, vilket kommer att ge mig 199 kronor mer per månad. Jag tittar sällan aktivt på tv och det jag använder betalkanalerna till är slözappandet som alltid varit mitt sätt att varva ner på. Nu har jag insett att jag betalar 2400 kronor om året för att kunna se på Hela England bakar, eller A Place in the Sun någon gång per vecka. Det är ju helt absurt. Så bort ska de.

Sammanlagt har dessa olika saker kostat mig 606 kronor per månad eller 7549 kronor per år. Då är det alltså saker jag använt väldigt sparsamt, men helt enkelt har velat ha tillgång till. I fall det skulle behövas. För 7549 kronor kan jag ha mycket roligt och det är ju inte precis som att jag inte kommer att ha något annat att göra. Gratiskanalerna finns ju kvar, Play-tjänsterna finns överallt, film kan jag låna på bibblan, musiken kan jag höra med hjälp av reklamen emellanåt och kroppen får helt enkelt tränas på något annat sätt. Just nu klarar jag ändå inte av pulshöjande träning eftersom kroppen tar det för stress, så trädgårdsarbete och promenader duger utmärkt. För 229 kronor kan jag också gå och simma några gånger i månaden om jag skulle vilja, utan att behöva binda upp mig.

Det är i alla fall en ögonöppnare att börja räkna på vad löpande kostnader ger på ett år. 79 kronor i månaden låter inte så farligt men 948 kronor blir genast mer respektingivande. Nästa steg blir att räkna ut hur många timmar en behöver  jobba för att betala för allt detta ”nödvändiga”. Det tar vi nästa gång.

Comments
4 Responses to “Uppsägningstider”
  1. Jag är med på tanken att skala bort onödiga abonnemang, göra besparingar och skapa större enkelhet. Men jag skulle inte jämställa Netflix och Boxer med medlemskap i ideella organisationer. Om alla som är passiva medlemmar i Röda korset, Amnesty, Rädda barnen etc. agerar så, ja då drabbar det väldigt många lidande och behövande människor. Att vara med och stödja Svenska kyrkans pedagogiska och diakonala (sociala) verksamheter med pengar eller ideellt arbete är ju inte heller något som står i motsatsställning till enkelhet. Du skriver ju dessutom om erfarenheter (positiva?) av sammanhanget som barn. Så jag förstår inte riktigt. Men visst, vill och behöver du spara pengar så kan det ju ses som en utgift som ska bort.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Då ska jag försöka förklara för dig. Jag jämställer inte Netflix och Boxer med medlemskap i ideella organisationer. Däremot tycker jag inte att ett trossamfund i en sekulär stat ska finansieras genom skatt och att detta är något som en aktivt måste avsäga sig. Det är fel gentemot alla andra trossamfund som också utför socialt arbete. Jag gick till exempel i söndagsskola hos Philadelphia och åkte på sommarläger med Pingstkyrkan. Det finansierades inte genom skatt. Mina barndomserfarenheter består av en pappa som var kyrkvaktmästare och en mamma som var kyrkvärd i Svenska kyrkan. Jag bevistade i stort sett alla gudstjänster och har också själv jobbat som vaktmästare på loven. Jag tycker att Svenska kyrkan gör många bra saker men jag tycker inte att den kan jämställas med Röda Korset, Amnesty och Rädda barnen eftersom det handlar om religion. Detta står inte i motsats till att stötta ideella verksamheter eftersom jag har fadderbarn, är medlem i Röda Korset (både som aktiv och betalande medlem) och är medlem i Naturskyddsföreningen. Det är detta jag väljer att lägga mina pengar på, och i kombination med att jag inte längre kan bekänna mig till den gudstro kyrkan står för väljer jag bort Svenska kyrkan, vilket har tagit emot i många år eftersom jag har den bakgrund jag har.

      Vad enkelhet anbelangar så menar jag att det är upp till var och en att definiera det begreppet. För mig handlar det om att göra medvetna val som gör mitt liv enklare och som inte gör för stor åverkan på miljön eller på min kropp. Det viktigaste jag måste göra för att kunna leva i frivillig enkelhet är att skära i min ekonomi för att kunna jobba mindre. Eftersom jag samtidigt vill ha ett miljövänligt och kemikaliefritt tänk innebär det att vissa utgifter kommer att vara fortsatt höga och jag måste offra något annat. 277 kronor om året kan verka futtigt för andra men om jag ska fortsätta betala detta i säg 50 år till rör det sig plötsligt om drygt 13000 kronor, som jag inte aktivt valt att ge till just det här ändamålet.

      Så ja, jag vill och jag behöver spara pengar. Och jag väljer att gå ur Svenska kyrkan och ser kyrkoskatten som en utgift som ska bort.

      Gilla

      • Man väljer givetvis själv vilka ideella organisationer man vill vara medlem i eller stötta ekonomiskt på andra sätt. Och jag tror jag förstår vad du menar med att skära ned på utgifter och vinna en mindre bundenhet och större frihet. För det finns mycket som binder våra liv. Det du skriver om kyrkoskatt måste jag dock vara lite petimäteraktig och rätta. Sedan år 2000 är Svenska kyrkan skild från staten och tar upp kyrkoavgift via skattsedeln precis som många andra trossamfund har möjlighet att göra. Så det är inte längre någon positiv särbehandling där.

        Gilla

  2. Hanna skriver:

    Och det är precis det jag menar med en sekulär stat. Kyrkoavgiften kallas fortfarande kyrkoskatt i folkmun så jag tror du förstår vad jag menar. Jag har aldrig valt att betala min kyrkoavgift till Svenska kyrkan utan det är något som har gått automatiskt. Det tycker jag är fel och därmed är det absolut fortfarande positiv särbehandling, även om reglerna ändrats sedan dess, eftersom antagligen ganska många gjort precis som jag och aldrig tagit steget att gå ur.

    Gilla

Kommentera

