Facebook är en tjuv

Så här ser min punktlista över energikällor och energitjuvar ut. Den sitteHPIM1089r på kylskåpet för att jag ska komma ihåg dem och ta aktiv ställning till dem. Det var inte lätt att få syn på vilka källor och tjuvar jag har och det var ju ganska skrämmande att jag kommit så långt ifrån mina fysiska och psykiska behov att jag inte kunde känna igen dem längre.

Många energikällor har jag hittat tillbaka till. Skrivandet till exempel är ju det som försiggår just här. Att läsa. Att baka. Att åka på utflykt. Små glädjeämnen som jag aldrig hade tid med. Och hade jag det så var jag för trött för att orka njuta. Annat tillåter jag mig nu utan den gamla följeslagaren vid namn dåligt samvete. Att lägga mig på soffan och ta igen mig en liten stund till exempel. Nu har det blivit andra bullar av och det kan jag tacka den här listan och min psykolog för.

Svårare är det så klart med energitjuvarna. Det kanske inte alltid går att göra något åt om en har en kollega på jobbet en inte går så bra ihop med, eller om en helt enkelt inte klarar av att gå upp tidigt på morgnarna. Ibland är det inte vi själva som har makten att förändra, i alla fall inte just här och nu, men det kanske går att ändra förhållningssätt till det jobbiga? Det kan en ju bara svara på själv, men det är förbluffande vilken skillnad det kan göra bara att fundera över det.

En av mina energitjuvar heter sociala medier. Den trodde jag egentligen var lättast att förändra. Det är ju bara att sluta. De andra var ju svårare, som att få för lite sömn till exempel, eller att sluta prokrastinera och göra jobbiga saker på en gång. Med facit i hand visade det sig vara precis tvärtom. Antagligen har det att göra med hur jag värderar dem och eftersom det att skjuta upp saker som behöver ordnas vägde tyngst för mig kunde jag också lättast se vilken skillnad det skulle göra att ta tag i problemet. Sociala medier, det är ju bara underhållning.

Nope, det är ett gift, och egentligen vet jag inte ens varför. Så fascinerande är det ju egentligen inte, men jag fastnar ändå där istället för att göra något vettigt, som att läsa en riktig bok istället. I början av min sjukskrivning var regeln att jag fick titta en gång på morgonen och en gång på kvällen. Efterhand som jag blev bättre och började klara av att sitta vid datorn utan att bli ångesttrött, eskalerade så klart också användandet av sociala medier. Ibland kommer jag inte i säng på kvällen. Ibland måste jag bara läsa färdigt alla inläggen som hopat sig innan jag kan gå på toa, även om jag är så nödig att jag knappt kan hålla mig och så ångesttrött att jag andas ytligt.

Så har det alltså sett ut tills i förrgår. Då tog det bara stopp. Jag satt med min mobil i handen och plötsligt hade jag raderat Facebook-appen. Och vad skönt det var! I och med det försvann lite av kliandet kring det hela, och ett omedvetet beslut att vänta tills jag bestämt mig för att starta datorn ersatte det planlösa och återkommande surfandet runt i apparna. Och eftersom jag vägrat installera en helt ny app för att kunna skicka meddelanden (eftersom det redan finns hur många sådana appar som helst och Facebook minsann inte ska tvinga mig att skaffa Messenger!) så försvann också alla notiser om meddelanden och andra händelser. Inget blippande som stör koncentrationen när jag gör något annat. Och så den roliga överraskningen när jag äntligen loggar in. Hurra, ett meddelande till mig!

Well, jag har aldrig påstått att jag är vare sig enkel eller disciplinerad så det här är helt enkelt jag. Men det går framåt.

Comments
4 Responses to “Facebook är en tjuv”
  1. Bara anna skriver:

    Jag är lite kluven till det där med sociala medier. Facebook har jag bara till mitt företag Mina Vita Ljus, jättebra marknadsföring, sitter inte och kollar runt på privatpersoner där utan går in för min marknadsföring och ser det som ett jobb.
    Blogga tycker jag är jätteroligt och ser det lite som en dagbok för barnen att kunna kíka på när de blir större. Det som tar tid är ju att kika in hos alla andra som också är väldigt roligt och inspirerande, svårt att dra en gräns liksom. En bloggvän har jag t o m träffat och tror det kommer blir fler framöver. Någon Iphone har jag inte skaffat och tänker inte göra heller, vill inte kunna bli nådd överallt. Bloggar gör jag bara hemma.
    Må så gott!

    Gilla

  2. Gunilla Green skriver:

    Vilket klokt beslut att ta bort Facebook-appen. Jag har appen eftersom jag, precis som Anna, har en webbutik, men det är ju inte klokt så mycket tid man lägger på meningslöst surfande! Jag har tagit bort alla ljud så att jag slipper ett pling när något händer och det hjälper mig att inte vara styrd av telefonen.

    Gilla

  3. Hanna skriver:

    Det känns som ett otroligt bra beslut. Jag har inte slutat med andra medier och egentligen inte heller med Facebook, men efter att appen försvann så kikar jag lite på kvällen och det räcker bra. Istället har jag äntligen blivit uppslukad av min skönlitterära bok och sen hjälper det ju så klart med de långa ljusa kvällarna i trädgården. Igår kom jag inte in förrän klockan var halv elva… Det var ju lite sent, men så skönt.

    Gilla

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] dit var att identifiera vad som faktiskt är bra för mig. Jag fick i hemläxa att lista alla mina energikällor och mina energitjuvar och där insåg jag till exempel att jag var bra på att prokrastinera och att det fick mig att […]

    Gilla



Kommentera

