Struktur i livet

Att strukturera tillvaron har blivit viktigare än någonsin för mig. Min ärkefiende stressen gör liksom ingen skillnad på om det gäller en dead-line på jobbet eller att hinna köpa mjölk innan affären stänger.

Därför har jag blivit tvungen att utarbeta olika strategier för att motverka stressen. En sak som jag upptäckt fungerar bra mot oron och den lågintensiva stress som uppstår när jag inte har kontroll, är att helt enkelt lista det jag anser mig behöva göra. Allting ska med på listan, även obetydliga saker som att äta frukost eller borsta tänderna.

När jag sen får överblick över vad jag trott varit ett berg av måsten så visar det sig nästan alltid att det finns kanske en eller max två saker som jag verkligen måste göra. Resten är valfritt och blåses upp till helt orimliga proportioner av min hjärna.

En annan strategi är att ta tag i det som måste göras på en gång för att undvika att bygga upp ångestkänslor kring det. När listan skapat kontroll och jag sen betat av det som inte kan vänta uppstår ett behagligt lugn. Jag vet vad som skulle behöva göras men jag kan själv välja när. Ofta hinner jag vänta in lusten och energin som gör tråkigt rutingöra till något ganska trevligt. Och det gör så stor skillnad att jag inte kan fatta att det är så enkelt.

Jag önskar att alla kunde få gå i KBT-terapi. Det är så grymt!

Comments
3 Responses to “Struktur i livet”
  1. Bara anna skriver:

    Jag skjuter gärna de där måstena framför mig och så blir det så fel sedan och stressigt. Måste få till en ändring på det! Tänker att skriva lista också stressar men det kanske är den rätta taktiken ändå….

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Det är nog säkert väldigt individuellt. För mig är det ett sätt att få överblick och förstå att det egentligen inte är så fasligt mycket att göra. I andra lägen kan jag absolut bli stressad av listandet och då har jag istället försökt att lista allt jag redan hunnit med för att se hur duktig jag faktiskt redan varit. Och att då är det ok att ta det lugnt. En måste nog hitta sitt eget sätt att hantera stressen tror jag.

      Gilla

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] strategier att möta min stress med. Jag har tidigare skrivit om hur viktigt det är för mig med struktur i livet, men första steget för att komma dit var att identifiera vad som faktiskt är bra för mig. Jag […]

    Gilla



Kommentera

