Tankens kraft

Vilken magisk dag jag hade igår. Den började med allt för dålig nattsömn, en bil som krånglar, en lång dag på jobbet och hade alla förutsättningar för att bli en riktigt trist och jobbig dag.

Sen fick jag god mat, en intressant föreläsning och en fantastisk naturupplevelse till cykel på kvällen. Och min dag blev plötsligt mycket bättre.

Till stor del var det tack vare föreläsaren Claes Hellgren (tidigare målvakt i svenska handbollslandslaget) som tagits in på min arbetsplats för att föreläsa om att våga vara annorlunda. Redan här tyckte jag det lät lovande, men eftersom dagen varit lång redan och jag ansträngt mina energidepåer till det yttersta var jag i början av hans föreläsning på väg att bli duktigt ångesttrött. Så där trött att det flimrar lite för ögonen och varje ljud och ljuskälla är som ett nålstick in i hjärnan. Jag ångrade mig bittert att jag inte rest på mig i pausen och åkt hem, men eftersom en helt enkelt inte gör så precis när någon ska börja tala så satt jag väluppfostrat kvar.

Det var ett bra beslut. Claes talade om vikten av att sätta mål. Vad vill vi med våra liv? Varför är just jag just här just nu? Och hur tar jag mig fram till mitt satta mål? Här kändes det som om han talade direkt till mig och jag kände mig bekräftad i den livsresa jag tycker mig ha påbörjat.

Han talade om att hjärnan är vad som gör mänskligheten framgångsrik och att vi därför måste se till att ta hand om den. Hur vi genom att samarbeta kan utnyttja potentialen i vår kapacitet på ett ännu bättre sätt. Han pratade om att vi i allt styrs av våra hormoner. Hur hjärnan belönar uppnådda mål och att vi därför måste sätta korta milstolpar på vägen till det långsiktiga målet för att få vår dopaminkick. Hur beröm ger samma dopamintillströmning som alkohol och varför det är så viktigt att lyfta våra medmänniskor. Hur träning och motion ger samma effekt och kan utsätta behovet av psykofarmaka.

Han berättade om bebisen som föddes i förtid och som endast överlevde genom att modern behöll hudkontakten tills hen stabiliserats. Att det är oxytocinet som utsöndras i denna livsviktiga beröring och att vi bör röra vid varandra för att må bra.

Han pratade om fria radikaler och hur vi tar hand om våra kroppar genom den mat vi äter. Kort och gott, om hur vi kan fortsätta må bra trots att vi blir äldre. Ingenting av ovanstående var egentligen nyheter, men det var egendomligt uppfriskande att höra allt detta i en kontext som samlade alla goda råd och måsten till en enda enkel tanke om ett gott liv.

Mest inspirerande var nog synen på människans kreativa kapacitet. Enligt Hellgren har prestandan på datorer fördubblats var 18 månad sedan 1980. Vad skulle hända om flygplanen hade utvecklats på samma sätt? Med den utvecklingen skulle man idag kunna flyga till New York på 0,3 sekunder. Detta var det naturligtvis ingen i publiken som trodde på men Claes Hellgren berättade om sitt samtal med en forskare på CERN som menade att i sinom tid skulle man kunna förflytta partiklar i större massa och att det absolut skulle kunna gå att förflytta människor på detta vis. Han var bara ledsen att det inte skulle ske inom hans livstid, eftersom han redan var 77 år. Denna historia exemplifierade tankens kraft för Hellgren som uppmanade oss att våga tro på det omöjliga. Att våga vara konstiga kufar. Eftersom det är de konstiga kufarna som för utvecklingen framåt. Och det  kändes skönt att höra.

Jag tänker tänka på det varje gång jag föreslår att vi ska avskaffa kapitalismen som system och jag känner mig som den största kuf. Att kanske är jag med och driver utvecklingen framåt. Vilken uppmuntrande tanke!

Kommentera

