Hemester

Mitt största aber med en downshiftad livsstil som inte lämnar för stora avtryck i världen är att inte kunna resa så mycket som jag egentligen vill. Jag älskar att resa och helst till värmen. Jag har frusit så länge jag kan minnas och är en sån som har vinterstövlar med raggsockar i inomhus på vintern. Att få resa till en varm plats där det inte finns någon solstress. Där det är för varmt för att skynda. Tomater som smakar tomat. Bruna timjandoftande backsluttningar i het sol. Överdådiga blomstrande häckar. Det är livsluft för mig.

Att leva downshiftad innebär att jag inte kommer att ha råd med det i den utsträckning jag skulle vilja. Att leva miljövänligt innebär att mitt samvete inte tillåter mig att resa hur mycket som helst. Även om flygresor nu är något som jag tillåter mig. Det och bananer. Någon last ska en väl få ha och jag kan ju inte göra allt.

Anyways, i år blir det ingen utlandsresa och det känns faktiskt helt ok. Med utmattningen i bagaget så orkar jag inte med för mycket intryck och att få vara hemma och ta det lugnt är det allra mest lockande just nu. Och eftersom jag skaffade katter i vintras utan att skaffa någon kattvakt så är väl det tur, för dyker det inte upp någon kattkär människa kommer vi inte ens iväg till släkten i sommar som det var tänkt.

Därför blev jag glad när jag kom hem idag och hittade Skånetrafikens sommarkort i brevlådan. Jag beställde det på internet häromdagen och betalade 575 kr istället för normalpriset på 595 kr. Det är ju grymt bra att kunna åka hur mycket en vill i hela Skåne i två månader för den lilla pengen.HPIM1128

Vi ska alltså hemestra så mycket vi bara kan i sommar och jag har redan en massa utflykter i tankarna. Christinehofs ekopark (där jag vill prova på alla aktiviteter). Glimmingehus. Kivik-Esperödsarboretet. Glass i Åhus. Söderåsens nationalpark. Besöka vännerna i Båstad. Kika på Hovs hallar (om vi tar med cyklarna på tåget vill säga). Tosselilla sommarland. Jag är sugen på norra Skåne också men har lite dålig koll på vad som är trevligt där.

Jag hoppas på att kunna hitta tips på Skånetrafikens sida och tänker naturligtvis själv tipsa också. Då kan en nämligen vinna ett jojo-kort laddat med 6000 kr. Hurra! Det vill jag ha.

Sen finns det ju en massa finfint på ännu närmare håll. Stranden. Cykelutflykter. Malmö sommarscen. Folkets park i Malmö. Ja. Och så ännu mer. Underhållning ska nog inte bli några bekymmer.

Så hemester kan nog bli bra i alla fall. Så får utlandet vänta tills nästa år. Hoppas jag.

Comments
5 Responses to “Hemester”
  1. Bara anna skriver:

    Vi har rest så mycket innan vi fick barn och även hunnit med två utlandssemestrar med dem så nu känner jag mig bara mätt på resandet utomlands. Tack för tipset om Christenehofs ekopark, hade inte hört talas om det men det verkar ju toppen.
    Kram

    Gilla

  2. För min del blir det både tågresa till Ungern, rundresa i södra Sverige och en hel del hemester i sommar. Ferien är nämligen lyxigt lång, typ sju sammanhängande veckor. Att ta dagen som den kommer i sina hemtrakter är verkligen underskattat. Skönt med flexibilitet vad gäller dagsform och väder. Och hemma finns det ju så mycket trevligt att göra som liksom försvinner eller går på sparlåga i vardagen. Odling, böcker, sällskapsspel, musik, matlagning….

    Gilla

  3. hpholsson skriver:

    Hemestra. Så jäkla bra koncept. Det lånar jag :). Tänker på Sven-Ingvar, ”De e sommar i Sverige igen”. Håller också på att experimentera med hållbar livsstil – greatlifelowfootprint.com (även Facebook). Vill hitta likasinnade människor att utveckla hållbar livsstilskoncept tillsammans med och sprida i världen. Det är dags att utmana MTV-Cribs kulturen.

    Gilla

Kommentera

