Kufig teknik

bild (1)

Det här med tankens kraft ja. Överallt i min Facebook-feed poppar den här videon om solpaneler upp. Här hävdas det att alla vägar, parkeringar, infarter, idrottsplaner och andra offentliga platser skulle kunna kläs med solpaneler istället för med asfalt och betong. På så vis skulle ytor som annars inte används stora delar av tiden kunna bidra till energiförsörjningen.

Först var jag milt skeptisk för att sedan bli alldeles exalterad för att återgå till stark skepticism. Sen tänkte på jag Claes Hellgren och uppmaningen att våga vara kufar. Så jag tänker vara en kuf och tro på den här tekniken. Jag menar, vem hade trott på smartphones för några decennier sedan? Jag minns när jag letade efter en liten tv att kunna ha med sig på resor där en var tvungen att ha med sig en krånglig antenn ovanpå den ”lilla” tjock-teven där mottagningen aldrig var tillräckligt bra för att kunna se något i alla fall. Nu kan jag se på tv i min telefon. Var som helst. Vem hade kunnat tro’t?

Och varför skulle den här tekniken inte gå att implementera när så mycket annat har lyckats? Självklart finns det alltid argument för och emot all utveckling men jag undrar jag om inte många av argumenten emot sponsras av oljeindustrin. Jag säger att vi måste våga prova för den energiförsörjning vi har nu fungerar ju inget vidare.

Och som vanligt är det ju så klart en politisk fråga för det är ju inget som jag som individ kan genomföra. Och därför har jag idag anmält mig som medlem i mitt politiska parti.  För att allt är politik. Och tillsammans kan vi förändra.

Over and out från kufen.

Kommentera

