Det perfekta livet

Har ni sett Jakten på det perfekta livet på SVT? Jag tittar inte särskilt mycket på tv men i förkylningskoman jag hamnat i hittade jag avsnittet om det perfekta jobbet på SVT play, och tyckte det var ganska talande för den tid vi lever i. Serien har fler avsnitt men jag har inte sett mer än just detta om jobb och dess status. Hanna Hellquist är på jakt efter det perfekta livet och undrar hur det går till. Alla har man, barn, hus, pengar, karriär och mycket semester så att de kan åka till Thailand i åtta veckor. Hanna vill också vara ledig. Fast när hon är ledig så blir hon uttråkad så det är inte heller bra. Och så gillar hon ju pengar…Hanna_Hellquist_2008-08-15

Hon har en lista på statusyrken med sig och högst upp står ambassadör. Därför spenderar hon en dag med Margareta Winberg, som trots att hon är pensionär jobbar hela dagarna med olika uppdrag.  Hon besöker också Underbara Clara som har ett lågstatusyrke som kvinnlig bloggare, men som ändå lyckas försörja en hel familj på det hon tjänar genom att utföra klassiska kvinnosysslor på hemmaplan. Hannas mamma har jobbat som förskollärare i 39 år och det visar sig att det yrket hamnar på 65 plats.

Så hur kommer det sig att yrken värderas olika? Vad är det som avgör vilken status ett yrke har? Enligt en sociolog som medverkar i programmet handlar det om utbildning och lön. Till viss del påverkar också faktorer som makt och inflytande. Inte konstigt att vi är så missledda. Utbildning och lön brukar leda till mer ansvar och mer arbete. Tiden att leva finns inte men det ger hög status. Motsatsen, Hanna Hellquists mamma som alltid var hemma när Hanna kom hem efter skolan, jobbar i lågstatusyrken, vilka i stort sett alltid är kvinnoyrken, och har hamnat i ”kvinnofällan” genom att arbeta deltid med något de trivs med och som ger plats till livet. Det ena är bra. Det andra är dåligt.

Jag är på väg att göra precis samma sak med den skillnaden att jag först skaffat mig en utbildning och trots att jag inte arbetar i ett statusyrke, snarare tvärtom, så betyder det att jag har möjligheten att gå ner i tid, att downshifta. Inte att det är den enda möjlighet samhället erbjuder, vilket ju är fallet för många kvinnor. Detta är ju skriande orättvisor som vi upprätthåller genom statustänk när nog långt de flesta egentligen håller med Hanna när hon suckar: ”man skulle nog vara mer ledig”.

Comments
One Response to “Det perfekta livet”
  1. lenaericsson skriver:

    Det beror på vad man menar med ledig. Att göra ingenting är inte kul under så lång tid tycker jag, men att tvingas göra det andra vill att man ska göra hela dagarna är inte heller kul. Om man gör sånt man älskar då tror jag man kan jobba länge, men om man enbart gör det för pengarna, så blir det aldrig kul. Det tror jag är vitsen med att downshifta. Med små utgifter så kan man välja mer hur man vill försörja sig. Då finns valet att inte behöva ha ett jobb som ger mycket pengar eller då kan man välja att jobba färre timmar med lönearbete och mer med sina intressen. Förutsatt att ens intressen inte är att shoppa eller liknande…

    Gilla

Kommentera

