Gyllene regler

Näej, det hjälper inget vidare. Jag är fortfarande trött dygnet runt. Utmattningen är förlamande och alla initiativ lyser med sin frånvaro. Det finns fortfarande så mycket jag vill och så mycket jag vill säga, men det blir inte idag heller. Jag följer min psykologs tre gyllene regler som lyder:

  • Jag måste vara lojal mot mig själv.
  • Jag måste bromsa mig själv.
  • Jag måste vara tydlig mot min omgivning med vad jag behöver.

Så jag arbetar hårt med att inte ha dåligt samvete över middagen som inte blir lagad. Stödpinnarna till landet som inte blir uppsatta. Relationerna som inte blir så omhändertagna. Jag försöker lyfta vikten av att bli hel innan jag kan göra allt det där andra men det är svårt att lyda kroppen när jag så gärna vill göra något annat. Men jag bromsar. Och jag är lojal. Och nu är jag också tydlig. Det dröjer lite till innan jag kommer tillbaka.bild025

Men så länge läser jag böcker och läser inte sociala medier. Äntligen! Det var Maria Gripe som fångade mig ordentligt till slut och jag slukar nu alla böckerna i serien som börjar med Skuggan över stenbänken. Det var så många år sen jag läste dem att jag hunnit glömma det mesta men jag kommer ändå ihåg tillräckligt mycket för att tycka att de är lika underbara som förra gången. Och mellan regnskurarna så ligger jag i solstolen med en bok och det är väl ändå det sommaren är till för?

Mellan fotbollsmatcherna flikar vi också in med en ny favorit i serieväg, nämligen Penny Dreadful. Steampunk i ett dimmigt 1800-tals-London. Kan det bli bättre?

Så jag har det efter omständigheterna ganska bra. Hur har ni det?

 

 

Comments
One Response to “Gyllene regler”
  1. lenaericsson skriver:

    Lyssna på kroppen. Relationerna som betyder något får väl hålla dig under armarna en stund. 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

