Bättre tider

Men hurra hör ni! Nu har det gått två hela dagar med alldeles tillräckliga energinivåer. Som Livea och livet skriver, det är skillnad på trötthet och trötthet. Det ena kallar jag trött, det andra kallar jag ångesttrött. Ångesttröttheten har nu hållit sig på avstånd ett par dagar och jag vill genast börja jubla, dansa och gå ner i spagat (fast jag kan inte och har aldrig kunnat, men ni fattar…).

Igår tog jag därför bussen in till storstan och besökte stadsbiblioteket. Jag hade två reservationer att hämta och här är resultatet av mitt besök.bild Det bidde lite tokigt, men nu har jag ju inte jobbat på snart två veckor och då ser ni vad som händer när jag besöker ett bibliotek. Det är underbart att ha hittat läslusten och lässuget igen så jag ger mig hän och slukar.

En fantastisk titel jag fick med mig hem är den här klassikern av John Seymour. Lägg särskilt märke till undertiteln ”The classic guide for realists and dreamers”. Jag tycker den är underbar och gör att den passar alldeles excellent för mig som gärna vill bli en realist men tills vidare får nöja mig med att vara en dreamer.bild 1 Den finns inte längre att köpa och kön på biblioteket har varit lång men nu äntligen fick jag med mig den hem. Trots att den har 40 år på nacken så är det en fin bok som jag är väldigt sugen på att sätta tänderna i (ja inte bokstavligen förstås) men först har jag gett mig hän åt Lev mer på mindre av Maria Österåker.
bild 2Jag följer hennes blogg och har länge velat kika på den här boken. Jag blir väldigt inspirerad av hennes laid back inställning till självförsörjning som menar att de aldrig varit ute efter att rädda världen utan att detta helt enkelt är ett sätt att få mer tid över för livet och att det andra liksom kommit efterhand. Det finns inget profeterande i hennes livsåskådning utan det känns helt ok att äta korv med bröd även efter att en läst den här boken. Men det är inte det jag blir sugen på. Jag blir istället sugen på att ta mig an de utmaningar som livet på en gård innebär.Vi får väl se vad det blir av det.

Slutligen snubblade jag också över en bok jag pinsamt nog inte visste fanns. NämligenFrank Erichsens Det enkle liv.

bild 3

 

Frank är nog tillsammans med min utmattningsdepression det största skälet till att jag valt att lägga om mitt liv. Han är huvudpersonen i serien Bonderöven som på svenska heter 100% bonde (alla avsnitt finns tillgängliga men utan svensk textning) och jag har i ett par år tagit mig igenom i stort sett alla avsnitt. Här får tittarna följa med i ett försök att uppnå fullständig självhushållning.  Medan jag har sett Frank plöja fälten med häst, bygga upp sitt eget hus och odla tomater i växthus så har min egen längtan efter ett enklare liv vuxit sig större. Den enda brist jag kan se med Franks livsstil är att den är väldigt utsatt då han är enda arbetskraft på gården. Skulle han skada sig blir hela familjen av med stora delar av sitt levebröd utan att det finns någon som kan ta vid och den utsattheten skulle jag inte våga riskera. Jag vidhåller fortfarande att ett enklare liv innebär ett mer kollektivt liv och det kan en så klart också se i mångt och mycket när Frank samarbetar med grannen Claude eller tar in gamla vänner och kolleger som hjälp i husbyggandet.

Nu sitter jag alltså här med tre otroligt inspirerande böcker om självhushållning på olika vis. Det är roligt att inse att jag också varit hela vägen runt när jag förstår att John Seymours bok från 70-talet som jag hittat genom surfande på alternativ.nu är precis samma bok som Frank lyfter till skyarna i sin serie, och som är den bok som från början inspirerade honom till hans livsprojekt. Även om jag aldrig kommer att leva så genomtänkt så ska jag nu njuta av att hitta det som kan fungera i mitt liv och som jag kan drömma om inför framtiden.

 

Comments
3 Responses to “Bättre tider”
  1. Annie skriver:

    Vilka fina tips på böcker! Visste faktiskt inte heller om Franks bok – vore väldigt kul å läsa den! Marias bok har jag däremot velat läsa ett tag, läser också hennes blogg och blir alltid så inspirerad av henne 😉

    Vad roligt att du mår bättre!

    /Annie – Annies Enkla

    Gilla

Kommentera

