Fredriksdal

Ja vi var ju som sagt på Fredriksdal museer och trädgårdar i torsdags. Jag har aldrig varit där tidigare men hade sett att de hade en liten utställning om kaffe och fikastunden som jag tyckte lät så trevlig så i väg for vi.

Smhi hade lovat regn hela dagen men bortsett från ett par skvättar i Lund på vägen hem så såg vi inte till annat än solsken och åskmuller. Det var den underligaste väderkombination jag varit med om. Åskan mullrade på avstånd hela eftermiddagen och svarta, stora moln tornade upp sig. Trots det så sken solen på oss precis hela tiden och åskan nådde aldrig fram.

bild

Här är min utsikt från en parkbänk utanför Helsingborgs stadsbibliotek där jag låg på rygg och läste Skulden av Kajsa Ekis Ekman. Först åkte jackan av, sen sjalen och till slut tröjan. O det var en fin stund.

Så här i juni var det väldigt stillsamt på Fredriksdal vilket var skönt. Vi spankulerade omkring som det föll sig och besökte Grafiska museet där vi hittade den här fantastiska skylten från 1925. ”Den som ej är med oss är mot oss”!IMG_1202Att kika in till museifrisören, tandläkaren, apoteket och läkaren var fascinerande. Inga foton kom med därifrån men jag kan verkligen rekommendera ett besök där. Plötsligt uppskattar jag mina tandläkarbesök så mycket mer. Och jag är ganska säker på att det inte längre går att köpa astmacigaretter på apoteket.

Bäst av allt var i alla fall att se köksträdgården på Fredriksdal. Den och kryddgården var uppbyggda som en gamla tiders potager, dock utan de dekorativa inslagen som blommor egentligen ska utgöra i en sådan köksträdgård. Jag blev otroligt inspirerad och ville liksom flytta in på Fredriksdal och vara den som skördar alla dessa härligheter. Jag hoppas att det någon gång i framtiden ska gå att hitta en plats där jag själv kan skapa min egen potager.

HPIM1146HPIM1152HPIM1149HPIM1153

 

Kommentera

