Naturlig rehabilitering

Mer hemester med Skånekortet har det blivit. Äntligen kom jag iväg till Söderåsens nationalpark och jag är glad att det blev av. Så här underbart kan det nämligen se ut där. 
HPIM1195HPIM1183Under de täta trädkronorna är det dunkelt och ibland känns det som att vandra i en katedral. Marken är mjuk av förmultnande löv och överallt finns det små grodor och skalbaggar. Jag får en känsla av tid i sådana miljöer och perspektiv på livet som annars lätt försvinner. Det som betyder något finns här och nu och det är detsamma som alltid betytt något. Doften av sommarvåt jord. Suset i bladverket. Solens smekning på kinden.

Jag känner mig som fjorton år på nytt för det var då jag sist obekymrat lade mig i gräset och studerade molnen eller satte mig ner på vägen och väntade på bussen. Jag känner mig som tio igen när röken från brasan sätter sig i mitt hår och jag förväntansfullt petar bland de brinnande vedträna med en pinne. Jag känner mig som 34 år när jag delar dessa upplevelser med mitt barn. Och när jag matar änderna med hamburgerbrödet känner jag mig som den pensionär jag en gång ska bli. Och alla får de plats i mig samtidigt. Alla de där människorna som är jag.

Och så de där andra människorna som gör mig till jag. De där människorna som jag är till för.HPIM1194

Det är helande att vara i naturen. För mig har trädgården varit mitt rehabiliteringscentrum men om upplevelsen i trädgården är jordnära och livsbekräftande så är upplevelsen av naturen i sitt rätta element sakral och berusande. Jag kom hem med rökdoftande hår och smutsiga händer och kände mig uttröttat lycklig. Gratis och downshiftad utmattningsrehabilitering helt enkelt.HPIM1207

Comments
One Response to “Naturlig rehabilitering”
  1. Ina skriver:

    Låter underbart, jag har en sådan oas i vår fäbodstuga, 7 km mitt ute i skogen. Man får ned i varv direkt man kommer dit.

    Gilla

Kommentera

