Blir det verkligen billigare att baka eget bröd?

Jag har ju som sagt satt som mål för året att försöka baka allt mitt bröd själv. Jag har undantagit knäckebröd och danskt rågbröd eftersom detta inte är något jag brukar baka men allt annat är det meningen att jag ska baka själv.

Det har som tidigare nämnts gått bra och jag känner mig mer peppad nu efter att ha satt detta som ett mål. Jag tror därför att jag kommer att lyckas med det året ut, och gärna i fortsättningen med, om inte någonting inträffar som stör min nya vana. Jag har ett tag funderat på vad det egentligen kostar att baka eget och hur mycket jag sparar i jämförelse med att köpa färdigt bröd. Jag sparar inte mina kvitton och har väldigt dåligt minne så det har varit klurigt att räkna på vad ingredienserna kostar och därför kom coop online återigen i bruk. Det innebär att det antagligen är lite dyrare än det riktiga priset men jag tror att det fungerar ändå.

För att ha något att utgå ifrån använde jag mig av ett recept som är enkelt att baka och som smakar riktigt gott. Dessutom mättar det bra eftersom det innehåller både råg och havre. Alla ingredienser är ekologiska eftersom också det är ett mål jag satt och därför är priserna aningen högre än vid besprutade produkter. Receptet som jag kapat rakt av från Smakligt och gott ser ut som följer:

6 dl vatten
15 gram jäst (färsk)
5 dl havregryn
4 dl rågmjöl
4 dl vetemjöl
1 msk örtsalt

Detta räcker till ca 12-15 småbröd och när jag har räknat på kostnaden för ingredienserna hamnar jag på sjangtila 18,73 kr.

Visst kan jag säkert köpa en Skogaholmslimpa för det priset om jag har tur, men inte en ekologisk och inte frallor. På coop online kostar frallor och småbröd ca 3,90 kr styck och det är väl inte ett ovanligt pris för det ”hembakta” bröd som ofta säljs i butik. Om vi ponerar att jag får ut 15 bröd av min deg innebär det alltså ett pris på 58,50 kr, och då är det inte ens ekologiskt.

Det betyder alltså att jag utöver de uppenbara vinsterna med hembakt och ekologiskt gott bröd utan tillsatser och den glädje som själva bakningsprocessen innebär för mig, också tjänar på det rent ekonomiskt. Yay!HPIM1120

Kommentera

