Hurra vilken bra grej!

Som jag har funderat på varför vi inte längre köper mjölk på glasflaska. Varför kan vi inte helt enkelt ta med våra flaskor och byttor till affären och fylla på med det vi behöver? Som när en plockar jordgubbar liksom. Jag skulle bli så enormt glad över att slippa hålla på med återvinningen som hotar att välla över ungefär en dag efter att jag varit iväg och lämnat den. Och jag skulle bli så enormt glad över att slippa behöva öppna kartonger för att ta ur en plastpåse för att hitta produkter som är inslagna var för sig.

I mina yngre, mer rebelliska dagar, öppnade jag gärna förpackningarna i affären och plockade ur innandömet innan jag gick till kassan. Det gör jag tyvärr inte längre. En får välja sina strider liksom. Men jag tar fortfarande inga plastpåsar till min vitlök, bananklase, paprika eller vad det nu kan röra sig om. Vad skulle poängen vara med det? De ska ju ändå ner i samma påse sedan.

Och ekologiska äpplen. Don’t even get me started on ekologiska äpplen.Vad är dealen med ekologiska äpplen som enbart kan köpas inpackade i både plast och kartong om fyra styck? Hej då valfriheten. Jag blir alldeles tokig när jag måste välja mellan att köpa besprutad mat i lösvikt eller ekologisk supermegaförpackad mat där jag inte själv får välja vilka exemplar jag är beredd att betala för. Det är ju inte ovanligt att få med sig en eller ett par mögliga tomater hem. Och det kan jag ju förstå när de nu inte är besprutade. Att de möglar alltså. Men när de stängs inne tillsammans med andra fina tomater så sprider sig ju mögelsporerna och förstör allihop.

Näe, det måste finnas bättre sätt. Och hade vi bott i Berlin hade det numera gjort det. Där finns nämligen en affär där alla varor är oförpackade. Tanken är att en själv ska ta med sig sina behållare och så köpa exakt så mycket som en behöver. Det är två eldsjälar som arbetat länge med att starta det här projektet för att minska på avfallet och för att sända en signal till matindustrin att det finns andra sätt att göra affärer på. Ta en titt på filmen där de presenterar sin idé och kanske, kanske finns det någon som är sugen på att göra detsamma i Sverige? Jag håller tummarna för det.

Sånt här blir jag glad av.

Comments
2 Responses to “Hurra vilken bra grej!”
  1. Ina skriver:

    Super, fixa hit det till Sverige också!!!

    Gilla

  2. Spännande initiativ! Onödiga förpackningar ska givetvis bort, men man får inte glömma att livsmedelsförpackningar också är viktiga ur hygiensynpunkt och skyddar mat från transportskador. För dåligt förpackade livsmedel leder lätt till ökat svinn. Därför är det viktigt med ett helhetsperspektiv på dessa frågor. Många och olika försök till smarta lösningar ger en bred bas för utvärdering och hållbara vägar framåt.

    Gilla

Kommentera

