Basinkomst och prekariat

Idag har jag snöat in på basinkomst. Jag deltar i onlinediskussioner, läser Enhets partiprogram och valplattform, googlar på riksdagskandidater som driver frågan och inte minst göttar jag mig i solstolen med Guy Standings bok Prekariatet: den nya farliga klassen. Det är så himla lyxigt att ha tid att sitta i solen och läsa något bara för att det är intressant och att faktiskt ha den mentala kapaciteten att förstå vad jag läser. Det var inte en självklarhet att jag skulle kunna det för bara ett halvår sedan.

20140815-131107-47467902.jpg
Jag har inte kommit särskilt långt i boken så jag kan inte uttala mig om dess innehåll, men efter att ha hört mycket om den är jag förväntansfull. I stora drag handlar den om arbetsmarknadens förändring till osäkra anställningsförhållanden och de konsekvenser det medför för dem som är utsatta, nämligen prekariatet. Vad jag förstår kommer Standing också med ett förslag om grundinkomst (basinkomst) och menar att detta skulle ge prekariatet ekonomisk trygghet, tid, kvalitetsutrymme, kunskap och kapital. Jag ser med spänning fram emot att läsa den.

Guy Standing är också key note speaker på en konferens i Lund i morgon där han talar om just prekariatet. Jag önskar att jag kunde gå på hans föreläsning men det kanske kommer något tillfälle för allmänheten en annan gång.

Det jag faktiskt kan gå på är paneldebatten Nya jobb eller mer fri tid som går av stapeln i Lund den 3 september. I panelen sitter:
Elisabeth Svantesson, Arbetsmarknadsminister (M)
Anne-Marie Pålsson, nationalekonom och hjärnan bakom RUT-avdraget
vs
Roland Paulsen, sociolog och debattör. Menar att 4-5 timmars arbetsdag räcker för att Sverige ska behålla välståndet.
Annika Lillemets, riksdagsledamot (MP) som motionerat om försök till sänkt arbetstid och medborgarlön.

Kan en inte ta sig dit finns det också möjlighet att följa debatten live på Sydsvenskans hemsida där en får klicka sig fram. Det känns viktigt att den här frågan över huvud taget debatteras så jag tror att det kan bli intressant och det vore ju himla trevligt att få sällskap. Hojta om du vill med!

Kommentera

