Shoppingsuget has left the building

Häromdagen skulle jag ta mig in till Coop för att handla mat. Trist nog ligger det inne i ett köpcenter och för att ta sig dit måste en passera x antal butiker. Av gammal vana kikar jag alltid in i affärerna för att se om det är något jag kan tänka mig att titta på och eftersom jag gick förbi Tiger så trodde jag att jag var tvungen att gå in en runda, för det har jag ju alltid tyckt är kul. Spännande nog visade det sig att mitt shoppingsug är fullkomligt borta! Jag är faktiskt rätt överraskad för jag hade inte räknat med att känna motvilja mot att shoppa utan mer räknat med att försöka hålla emot resten av livet. Men så är det alltså inte.

Jag tittade lite grann men såg verkligen inget som fick mitt habegär att vakna. Vid ett tillfälle vred jag lite på ett par skålar till katterna men ställde ganska snabbt tillbaka dem och tänkte att dem tar jag en annan gång. Väl inne på Coop hittade jag en hylla med glasflaskor och eftersom jag länge tänkt att det vore smidigt att ha i kylskåpet eller för all del i kylväskan så tog jag en i handen och började gå. Döm om min förvåning när jag strax därpå vände om och satte tillbaka flaskan på hyllan. Jag hade uppenbarligen inte funderat färdigt på vilken sorts flaska jag behöver och vilka behov den ska fylla så det kändes som ett oövervägt köp.

När jag kom ut från Coop med de sex varor jag gått in för att köpa kände jag mig nöjd med att ha så få saker med mig hem. På vägen ut såg jag en man lägga upp en skjorta på disken inne hos Dressman, och jag kände faktiskt en smula avsmak, även om jag ju inte har en aning om hur många skjortor han har. Han kanske desperat behövde något att skyla din kropp med, vad vet jag?

Jag funderade i alla fall på hur det kom sig att han handlade just den skjortan vid just det tillfället? Var det ett genomtänkt beslut baserat på ett starkt behov som bara väntade på att genomföras? Var det ett planlöst flanerande som ledde till att han hittade en skjorta som kändes rätt trevlig och som sällades till samlingen? Eller var det shoppingsuget som desperat gjorde sig påmint och skickade ut honom på jakt efter någonting att fylla den där tomheten med?

Jag har ingen aning, men det är i alla fall troligt att han mycket väl kunnat leva ett helt och fullt liv utan skjortan. Han bildhade haft mer pengar kvar i plånboken. Han hade haft färre kemikalier mot sin kropp. Han hade inte bidragit till överexploateringen av våra naturresurser. Han hade inte sponsrat bomullsindustrin som är en av de giftigaste industrier som finns. Både för dem som använder produkten och för dem som bor i närheten av och jobbar på fälten. Han hade dessutom haft en pryl mindre därhemma vilket antagligen hade gjort det aningen lättare att andas. Och högst troligt så har han redan tillräckligt med kläder i garderoben för att räcka i flera år.

Alla de här sakerna har jag ju naturligtvis alltid känt till, men det har liksom inte riktigt spelat någon roll när suget slagit till. Eller när jag råkat befinna mig i en miljö som uppmuntrar till konsumtion. Då har alla skälen att låta bli förpassats till någon avlägsen vrå i hjärnan eftersom njutningen i att konsumera vida har överstigit de eventuella komplikationerna. Tydligen gäller inte den naturlagen längre mig och det är rent ut sagt för jäkla gött!

 

Comments
3 Responses to “Shoppingsuget has left the building”
  1. Bara anna skriver:

    Oh vad jag känner igen mig! Brukar faktiskt tänka att jag skulle skriva en bok med titeln: Från modelejon till lantis.
    Må så gott!

    Gilla

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] blev så glad av att läsa följande inlägg hos Lev mer konsumera mindre om att bloggarens shoppingsug helt avtagit efter att hon börjat fundera över hållbarhet och […]

    Gilla

  2. […] vet inte riktigt vad men de flesta av dessa besökare kom ifrån Facebook och har läst inlägget Shoppingsuget has left the building. Någon verkar ha delat med sig av något. […]

    Gilla



Kommentera

