Verktygsbibliotek

Min slipmaskin har gått sönder. Jag har flera möbler som är gamla och slitna som jag planerat att slipa och måla när tillfälle ges. Till exempel den här gamla trista byrån.HPIM1033 - kopia

I våras tänkte jag börja men insåg att jag behövde skaffa slippapper. Med tanke på att jag numera har en stark motvilja mot att bege mig till stan för att handla så drog det ut på tiden ända tills någon gång i juli innan jag äntligen hade allt jag behövde här hemma. Och eftersom vädret var strålande så drog jag ut min stringhylla i trädgården och började slipa. Det gick bra i säkert tio minuter. Sedan tvärdog den. Och jag har inga kunskaper om vad som kan vara fel eller hur jag skulle kunna åtgärda det. En ny slipmaskin kan kosta allt från några hundringar till flera tusen och eftersom en dylik maskin i genomsnitt används i 13 minuter (ja det är sant!) på en hel livstid så känns det både onödigt och dyrt att själv äga en.

Som den bibliotekarie jag är började jag alltså fundera över varför en inte kan låna verktyg någonstans. Bibliotek är ju en gammal idé så hur kommer det sig att vi inte har fler bibliotek som lånar ut annat än böcker? De allra flesta prylar borde ju kunna återanvändas och dyra grejer som används sällan allra helst. Till min glädje visade det sig att det faktiskt finns verktygsbibliotek. Inte många, men de finns. Och viktigast av allt. Ett finns i Malmö. Så idag är det jag som far till bibblan och lånar en slipmaskin så att jag kan fixa till mina möbler, så att jag slipper kassera dem och skaffa nya. Yes! Vilken bra dag det blev plötsligt.

Sen borde vi också vara bättre på att låna ut grejer till varandra. Jag lånade ut mitt hus i somras. Vad har du lånat ut?

Kommentera

