Tink

Ett viktigt led i att downshifta är att se över sina utgifter. Jag har berättat om fasta utgifter jag sett över och om mina förhållningssätt till att konsumera och shoppa. Eftersom jag inte vid något tillfälle sedan jag började blogga har fått ut en vanlig lön är det naturligtvis svårt att göra relevanta jämförelser men det känns ändå viktigt att utvärdera i stora drag om jag lyckas med att dra ner på mina utgifter (som redan var slimmade) ännu mer. bild

Ett bra redskap för att hålla koll på sin ekonomi är appen Tink. Jag har tidigare försökt med kassabok och med olika appar som liknar en kassabok fast i digitalt format. Nackdelen med dem, och anledningen till att jag aldrig lyckades använda dem mer än några dagar, är att en själv ska föra in alla inkomster och utgifter och det har jag helt enkelt inte tålamod till. Men så hittade jag Tink och det fantastiska med den appen är att den kopplas till ens lönekonto. När du loggar in uppdateras flödet och du kan se alla poster på både in- och utsidan. Du ser direkt hur mycket du har på kontot och hur mycket du har spenderat så långt under månaden. Det är också möjligt att se hur mycket som spenderas på olika kategorier. Min största post är boendet, tyvärr inte långt före transport. En väldigt liten kategori hos mig är fritid. Utgifterna kategoriseras automatiskt om du betalar med kort och skulle något hamna fel så kan det ändras manuellt. Det går att göra budget för olika områden och få en varning om en är nära att överskrida. En kan också lägga till ett konto för att se hur det ser ut på sparkontot. Det är helt enkelt en väldigt användbar app. Spännande nog så uppdaterar den också bakåt i tiden så jag kan se ungefär ett och ett halvt år tillbaka hur  ekonomin såg ut då.

Det jag alltså kan se nu är om något har förändrats i min ekonomi sedan jag beslutade mig för att försöka skära ner och leva billigare. På sätt och vis har jag ju blivit tvungen till det eftersom jag haft sjukpenning stora delar av tiden men om jag jämför enbart utgiftssidan så är det ändå en stor förändring som har inträtt. Under de tre sommarmånaderna skiljer sig faktiskt utgifterna med ca 4000 -5000 varje månad. Det är inte så lite. Självklart handlar det till stor del om att jag inte pendlat till mitt arbete så som jag vanligtvis gör. Å andra sidan hade jag semester även förra året och semesteråkandet har nog sett ungefär likadant ut i år som förra året. Skulle jag dra ifrån den summa som pendlingen vanligtvis äter upp så handlar det ändå om flera tusenlappar i månaden. Jag har också lyckats spara en liten del varje månad trots stramare marginaler.

Det känns som en seger. Så nu är jag inte orolig för att gå ner i tid längre. Det känns enbart positivt.

Kommentera

