Underbara kbt

Jag hade mitt avslutande möte med psykologen häromdagen. Hen ville veta hur det har gått de sista tre månaderna och hur jag mår nu. Jag började berätta att det inte är så bra. Att jag inte blir bättre. Att jag hade räknat med att orka så mycket mer. Och att jag känner mig ledsnare nu än när vi sågs sist.

Sedan började jag dela upp mina känslor i hur det känns just nu och hur jag ser på framtiden och då hände något. Jag berättade att kbt’n hjälpt mig att sortera upp vad som är viktigt för mig och hur jag ska prioritera i livet. Jag berättade att jag ska gå ner i tid, att jag downshiftat och att jag planerar för ett kollektivt boende i framtiden. Att jag nu vet hur jag vill leva och att jag äntligen vågar stiga utanför normerna och att det känns både skönt och peppande. Jag är riktigt, riktigt glad över den delen. Och plötsligt kände jag att jag ju faktiskt är ganska glad. Att jag faktiskt mår ganska bra. Och att jag ju egentligen förstår att utmattningen kommer att ta sin tid och att jag bara måste ha tålamod och inte bli besviken över att jag inte kommit längre.

Så där satt jag än en gång hos min psykolog och kände hur bitarna föll på plats. Jag är glad. Jag mår ganska bra. Och det som inte är bra måste jag lära mig att förhålla mig till för det kommer att bli bra. Och psykologen blev glad och sa med ett stort leende att hen nog också ville komma och bo i mitt kollektiv i framtiden så bra låter det. Och det kan jag ju hålla med om. Det är en dröm. Och den drömmen leder mig framåt mot ett lugnare, mer tillfredsställande och mer gemensamt liv. Ett mer hållbart liv. Och även om min kollektiva by aldrig blir verklighet så kan jag se olika former av livet som alla på sitt sätt ger mig det lugn och det utrymme jag behöver. Så. Det är ganska bra nu. Det måste jag komma ihåg.

Nu ska jag slipa möbler så det ryker. Hej på er!

Kommentera

