#i mitt Sverige

Japp, det blev lite tyst här en stund. Det har inte funnits några ord som vill komma ut.

Det är min sista vecka innan det är dags att börja jobba 50 % och därmed snurrar tankarna mycket kring hur det ska gå. Det är val på söndag och det känns också som något stort som kommer att påverka min framtid.

Så framtiden. Hur ska det bli? Jag är både exalterat peppad och ångestladdat nervös inför framtiden. Jag vill och hoppas så mycket och just nu, just idag känns det som att det kan gå precis hur som helst. Livet kan bli så mycket bättre, men det kan också bli så mycket sämre.

För mitt personliga vidkommande så vet ni ju vad jag drömmer om. Det jag funderar mycket på nu är hur jag ska kunna realisera mina drömmar. Hur ska jag få till stånd min kollektivby? Hur ska jag kunna försörja mig utan att jobba så mycket? Hur ska jag ha råd med en ekologisk madrass och alla de andra saker jag vill ha/behöver för att leva kemikaliesnålt? Och hur ska jag kunna må bättre?

När jag tänker dessa tankar är det oundvikligt att tänka på politik. För jag existerar inte i ett vakuum. Jag måste förhålla mig till det samhälle jag lever i och just nu tvingar samhället mig att andas in kemikalier och föroreningar, att betala mer skatt på min sjukpenning än på min lön, att förklara för min son varför tjejerna i skolan retar honom för den lila randen på hans mössa, och att riskera att köpa förgiftad fisk i affären som inte får säljas i något annat EU-land. Jag tvingas också till att ta emot rasistisk propaganda i min brevlåda och i min tv, att lista mig på den vårdcentral jag för tillfället är närmast eftersom jag annars inte blir mottagen, att åka från apotek till apotek i jakt på min medicin och att låta min son stå utelåst på skolgården utanför lektionstid eftersom det inte finns resurser att övervaka korridorsbråken.

Jag förstår inte dem som påstår att de inte är intresserade av politik. Livet är ju politik. Allt är politik. Tycker en något om någonting så är det politik. Och jag tycker.

Jag tycker att det är helt förbannat orimligt att vi år 2014 lever i ett ojämlikt och ojämställt samhälle där den allmänna välfärden rustas ned och där klyftorna blir större för varje dag. Där människor med cancer tvingas söka jobb. Där kissblöjor vägs. Där människor på flykt värderas i ekonomiska termer och medmänsklighet översätts i penningar. Där politiker beväpnade med järnrör får stöd. Där det enda vi ska göra är att jobba, jobba, jobba och shoppa, shoppa, shoppa. Där jorden håller på att gå under men ingen vill göra något åt det för att det kostar pengar. Hur kan en inte tycka något om det? Hur kan en inte vara intresserad av det?

Och framför allt. Hur är det möjligt att försvara en politik som leder till sådana förhållanden? Jag är ledsen och arg för att mitt Sverige har förvandlats till en karikatyr. Jag vill inte leva i ett sådant Sverige längre. Jag vill leva i ett Sverige som är värdigt och mänskligt.

I mitt Sverige är vi lika värda.

I mitt Sverige är vårt gemensamma mål en gemensam välfärd som innebär ett gott liv för alla.

I mitt Sverige är vi solidariska med alla människor vare sig vi är friska, sjuka, funktionshindrade, vita, homosexuella, utländska, kvinnliga eller underåriga.

I mitt Sverige tar vi hand om både oss själva och den jord vi lever på.

I mitt Sverige arbetar vi för att leva, vi lever inte för att arbeta.

I mitt Sverige ser vi till människors behov och inte till ekonomi och profit.

Det är det Sverige jag önskar mig på söndag. Hur ser ditt Sverige ut? Under hashtagen #mittsverige finns fler visioner om framtidens Sverige. Bidra du också.

 

 

Comments
One Response to “#i mitt Sverige”
  1. Sara Boberg skriver:

    Partiet Enhet får min röst!!🔝 Så glad att jag hittade detta parti. 😊

    Gilla

Kommentera

