Jak Medlemsbank

Idag har jag betalat medlemsavgiften till Jak-bank. Kanske känner alla till den men jag har inte upptäckt den här banken förrän nu och jag måste säga att jag blev eld och lågor.

Som kritiker av kapitalismen är det problematiskt med bankväsendet. Jag är inte alls imponerad av bankernas sätt att tjäna pengar och tycker det är helt galet att det går att tjäna pengar på pengar. Att servicen till kunderna konstant minskar och dessutom kostar pengar samtidigt som bankerna faktiskt använder kundernas pengar till att gå med vinst är inte bara fel utan fullständigt omoraliskt. De räntor som tas ut är hutlösa och räntan en själv får om en vill ha ett säkert sparande utan risker är mer eller mindre noll. Är du intresserad har UR visat en mycket intressant dokumentär om finanskrisen som belyser osäkerheten och orättvisan i dagens system som heter Kapitalismens återvändsgränd

Samtidigt lever jag ju i det här samhället där vi använder oss av pengar som betalningsmedel. Jag kan inte ha pengarna i madrassen och om jag vill förbättra mina levnadsvillkor så krävs det att jag sparar ihop pengar till boende till exempel. Jag har inte sett mig ha andra möjligheter än att använda mig av en av storbankerna men mina förutsättningar för att spara ihop så pass mycket pengar att jag kan betala en kontantinsats är små.

Därför blev jag så otroligt glad när jag hittade en bank som arbetar efter en värdegrund och som faktiskt har andra mål än att göra så stor vinst som möjligt. Jak, som står för jord, arbete, kapital, är en medlemsägd bank där både sparande och lån är räntefria. Det betyder att sparpengarna inte växer men att de kan vara någon annan till nytta medan jag inte använder dem. Jag i min tur får förmånen att kunna låna pengar när jag behöver utan att betala ränta. Motkravet är dock att en ska spara lika mycket som en ska amortera så det innebär att det ändå kostar en slant varje månad. Fördelen är att när lånet är avbetalat har en en ordentlig slant sparad. Det finns också möjlighet att spara pengar i förväg och därmed få sparpoäng som kan utnyttjas när en senare behöver ett lån.

Det är precis vad jag har bestämt mig för att göra. Eftersom jag inte vill ge mig in i att tjäna pengar på pengar, eftersom jag tycker det är djupt oetiskt och bidrar till ojämlikhet, och det enda jag tycker är rimligt är att få en bra sparränta på ett sparkonto (vilket i stort sett inte existerar) så betyder det att de blygsamma summor jag sparat ihop i stort sett inte ger någon avkastning alls. Därför vill jag hellre spara på ett etiskt och solidariskt sätt som dessutom ger mig möjlighet att ta ett lån när jag har behov av det. Att jag sedan inte kommer att behöva betala för att få låna pengar utan istället kan spara ihop de pengarna är ju en mycket positiv bonus.

Så kika in på Jak Medlemsbank. Du kanske också blir inspirerad?

Comments
3 Responses to “Jak Medlemsbank”
  1. Händelsevis skriver:

    Hej! Fin blogg!
    Har också intresserat mig för Jak, har samma sits som dig med väldigt lite sparat just nu och därför ingen ränta alls. Gillar inte storbankstänket så hittills har jag haft Ica-banken. Men jag undrar ja om de inte är lika illa som alla andra. Kul att du tar upp Jak i alla fall!
    Men har du en annan bank samtidigt då? Med kontokort osv?

    Liked by 1 person

    • Hanna skriver:

      Hej! Tack för berömmet.
      Ja än så länge har jag kvar mitt vanliga lönekonto och har bara öppnat sparkonto hos Jak. Möjligheten till ett transaktionskonto finns också hos dem men pengarna dras då inte direkt utan faktureras i slutet på månaden. Jag var inte så förtjust i den tanken utan började med sparandet. Det kan ju hända att de utvecklar sina tjänster och då kanske jag byter bank helt. Först ska jag prova ett tag och se hur det blir. Jag får återkomma med en utvärdering längre fram.

      Gilla

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] snart två år sen startade jag sparkonto i JAK medlemsbank. Jag har inte använt mig av fler tjänster hos dem än deras räntefria sparkonto, vilket jag kan […]

    Gilla



Kommentera

