Det jobbas för mycket i det här landet

Stefan Sundström skriver en krönika om jobb och han skriver det så bra så jag ger er helt enkelt väl valda citat. Men jag tycker att ni själva ska gå in och läsa krönikan i sin helhet. Den är bra.

”Jag tror det finns så mycket jobb som utförs i onödan. Varför kan inte fabrikerna i Göteborg och Trollhättan ställa om från att göra bensindrivna bilar till att börja tillverka tåg som klarar svenskt klimat? Varför kan vi inte bygga ut järnvägen? För det är väl vi, svenska folket, som bestämmer? Varför har jag slutat drömma om hur det kan vara?”

”Och är det nånting jag önskar kommande generationer är det befrielse från löneslaveriet. Det betyder alltså INTE att jag tycker att alla ska ligga och röka braj och skriva nån dikt då och då. Det betyder att alla människor ska ha rätten till ett meningsfullt, icke förnedrande arbete några timmar om dan. Att alla kan känna att dom bidrar till en bättre värld när dom går till jobbet. Och inte som nu där en del stressar ihjäl sej för att det är underbemannat medans andra har fått kicken för att nån lirare på Caymanöarna tycker att han cashat in nog med stålar och sen stänger butiken.”

”Jag hoppas ”jobben som skapas” i framtiden blir riktiga jobb, som inte förstör den här planeten och människorna som bor på den utan istället gör att planeten och vi kan fortsätta att andas och hoppas, tro och älska.”

Och det hoppas jag med, Stefan. Vi borde börja drömma och vi borde sluta tro att den samhällsform vi har byggt upp är oföränderlig. Det är vi som har skapat samhället. Det betyder att vi kan skapa om det.

 

Kommentera

