Resultatlista september

I sista momangen kommer månadens resultatlista. Jag har legat av mig med bloggandet eftersom jag har prioriterat att sova och ta det lugnt nu när jag börjat jobba och därför har jag inte ens förberett det här inlägget som jag brukar. Så med reservation för glömda pinaler så kommer den här:

In

1 sänglampa

2 vattenskålar till katterna

1 smörbytta i porslin

1 yogamatta

2 rullar hyllpapper

1 vägghylla

3 garnnystan

1 par stickor

3 väggkrokar

 

Ut

En stor hög med sängkläder (typ 6 set)

3 kuddar

1 dörrmatta

1 skål

En massa silverskedar

1 set tårtbestick

1 soppslev i plast

1 kökskniv

1 plastvisp

1 hållare för tepåsar

5 väskor av olika slag

1 par urvuxna skor

1 urvuxen jacka

2 urvuxna tröjor

1 ciseleringsjärn

1 melonkulejärn (eller vad det nu kan heta)

1 par strandskor

1 klädställning

 

Som synes har jag rensat kökslådorna den här månaden och har gjort mig av med gamla känslomässiga saker som silverskedarna jag fick i söndagsskolan en gång för länge, länge sedan som sedan aldrig har använts. Och då menar jag aldrig. Nu kände jag mig äntligen känslomässigt mogen och samtidigt åkte det fullkomligt onödiga tårtbestickssetet som legat i samma skåp och samlat damm. Lådorna är mer överskådliga nu och eftersom jag ändå alltid använder samma förskärare så är det ju bara fånigt att ha så många.

En del väskor åkte iväg som utlovat men garderoben har jag inte haft kraft att kika igenom ännu. Jag tror nog inte att det är så mycket som ska rensas eftersom jag gjorde en ordentlig genomkörare i våras när det var insamling till flyktingar i Malmö. Då åkte mer än jag kanske hade behövt av den enkla anledningen att de hade större behov än jag. Så även om det ligger mycket som inte används särskilt ofta så ger det ju större valmöjligheter och det innebär också att det kommer att dröja längre innan jag blir tvungen att handla kläder av behov. Så det känns helt ok att låta garderoben vara ett tag.

Sängkläderna rensades på grund av platsbrist och inget annat. Det var absolut inget fel på dem men när allting inte får plats i lådorna om det är rent samtidigt så har en för mycket. De ligger fortfarande i min bil och väntar på att bli bortskänkta men jag har inte helt bestämt mig för om de kanske inte kan sys om till något annat eller om de kanske kan bli mattrasor. Jag får väl se vad bilen bär av.

Utkolumnen får ett klart godkänt den här månaden. Det är skönt att reda ut vad som behövs och vad som bara stjäl energi och jag känner mig lite lättare för varje utrensning. Det enda jobbiga är ju att sakerna också ska fraktas bort. Men förr eller senare händer det.

Inkolumnen ser lång ut men när jag granskar inköpen så är de väl genomtänkta och svarar till faktiska behov. Det enda som kan diskuteras är hyllpappret men då tycker jag nog att jag går för långt så jag låter bli att diskutera det. Känslan av avsmak och motvilja för shopping kvarstår och jag förstår inte längre tjusningen med att spankulera runt i butiker, eller ännu värre, köpcentra. Det känns enbart jobbigt och jag tror inte att det endast beror på mina kognitiva begränsningar vad gäller känslighet för yttre stimulans. Nej, köpcentra känns faktiskt som ett helveteshål. Och det är väl egentligen vad det är? Tempel helgade åt mammon. Huvaligen.

Jag känner mig alltså återigen nöjd med månaden och tycker att listorna hjälper mig att styra mitt beteende. Ett bra verktyg helt enkelt.

IMG_3047

Min enormt snygga smörbytta. Don’t ya think?

Comments
5 Responses to “Resultatlista september”
  1. Händelsevis skriver:

    Känner igen det där med garderoben, den kan ju alltid bli lite mer rensad och lite mer minimalistisk. Fast då får man väl bara köpa nytt snabbare när saker blir utslitna (alltså totalt utslitna på det där ”detta kan man inte ens göra trasor av” sättet) istället för att spara lite mer och använda lite mer sällan för att sedan köpa nytt lite senare. Borde ju vara mer miljövänligt! Fast jag handlar personligen bara på second hand och då kanske det är på ett ut?
    Vad tror du?
    Fin blogg!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Jo, men det är lite så jag resonerar också. En ska nog passa sig för att rensa för bra för då leder det plötsligt till nya behov som måste mättas. Sen blir det ju lite roligare med lite mer omväxling och så länge jag har en tredjedel så mycket kläder som min sambo så tänker jag inte ha dåligt samvete. Men sen är det ju så sköönt att rensa… Ja, jag har nog en liten släng av personlighetsmässigt tvångssyndrom :-).

      Gilla

      • Händelsevis skriver:

        en 1/3-del! Det var inte illa! Jag har nog dubbelt så mycket som sambon och tre gånger så många skor… Men rensningen pågår här med så kanske blir min garderob lite lättare under kommande månader. Sambons däremot, den blir aldrig lättare, Tur att den var så liten från början! 🙂

        Liked by 1 person

  2. Erika skriver:

    Haha, jag gillar din beskrivning av köpcentra som helveteshål (och instämmer). Numera undrar jag hur jag kunde tycka att det var en vettig lördagsaktivitet att åka till ett köpcentra eller IKEA och gå runt. Massa folk, onödiga saker, inomhus… ja, det finns inte mycket som jag gillar med de aktiviteterna idag.

    Såg dagens inlägg: kul att du gillar yoga! Jag är frälst sen en tid tillbaka och när drömmar om att kunna ägna mer tid åt det. En dag…

    Tack för en bra blogg också, förresten!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Tack själv för kommentaren. Jag trodde inte att det var så viktigt för mig med kommentarer men jag blir orimligt glad när någon gillar det jag skriver och tar sig tid att berätta det.

      Jag kan inte heller fatta att shopping tidigare fungerade som nöje så som du skriver. Ännu mindre fattar jag att folk fortfarande tycker att det är roligt. Tur att vi vettiga människor blir fler och fler. 🙂

      Gilla

Kommentera

