Trädgården

Trädgårdstiden börjar gå mot sitt slut. Trots mitt ganska ambitiösa projekt tycker jag att det har gått rätt bra. Häromdagen skördade jag de sista grönsakerna. Nu har jag dill i frysen för hela vintern.IMG_3046

Tomaterna och gurkorna har blivit stora och fina och den fina sensommaren har varit till bra hjälp eftersom det tog lång tid för dem att mogna. Vi fick bönor och potatis och på deras plats sådde jag dill och morötter. Jag vet inte hur långt sommarmorötterna hinner komma men jag hoppas på att kunna få några primörer innan frosten kommer.

Squashen däremot blev ett totalt fiasko. Jag lyckades aldrig få den att repa sig efter dess första katastrofala utomhusdygn och den ena plantan dog relativt snabbt. Den andra lever men är ynklig och några frukter har den inte lyckats ge. Jag hoppas på bättre lycka nästa år.IMG_2954

 

Vi har nu varit självförsörjande på tomater och gurka i en och en halv till två månader och det blir svårt att vänja sig av med det. Periodvis var det väldigt mycket som mognade samtidigt men jag är glad över att kunna säga att jag ändå tagit vara på det allra mesta och att det är några få frukter som fått slängas. Det har blivit mycket tomatmackor och i förrgår blev det till att göra tomatsoppa på egna bifftomater för att hinna med att äta upp allt. Inte smakade soppan särskilt mycket bättre än den vanligtvis gör, men känslan, känslan av att ha odlat fram tomaterna och lagat en hel måltid av dem alldeles själv, den är oslagbar.IMG_3025

 

När gurkplantan var som galnast drunknade vi lite i slanggurka också men det var ett kärt bekymmer eftersom vi annars sällan köper gurka. Ekologisk gurka är dyrt och ger inte särskilt mycket i utbyte vare sig i smak eller näring så därför kändes det otroligt lyxigt att kunna smaska, extra god, gurka hur mycket vi ville. Det har blivit en hel del gurkmackor, sallader och tzatziki, men när kylen fylldes upp av gurkor bestämde jag mig för att försöka salta in några stycken. I Västergötland där jag är uppvuxen finns det alltid stora kar i affärerna på sommaren med färsksaltad gurka som är så god att jag kan äta den som godis. Den är dock väldigt dyr och här nere i Skåne har jag bara hittat det vid ett enda tillfälle på mina fjorton år här. När insikten så slog mig att det kan en naturligtvis göra själv (ja, jag vet att jag är lite småkorkad men det skyller jag på samhället, jag är ju novis i att klara mig själv) så blev jag lycklig. Ännu lyckligare blev jag över att det fanns hemodlad dill att krydda med och att det var så otroligt enkelt att salta in färsk gurka. Och den här gången alldeles gratis. Jag längtar redan till nästa sommar. Receptet jag höll mig till (ja ungefär i alla fall, jag måste alltid freestyla lite) kommer från recepten.se och ser ut som följer:

Ingredienser:

  • 1 liter kallt vatten
  • 0.75 dl salt
  • 1 kg västeråsgurka
  • ev. 10-20 st svartvinbärsblad och körsbärslöv
  • 1 knippe krondill

Gör så här:

  1. Häll upp vattnet i en glasburk eller plastburk som rymmer minst den dubbla mängden vatten.
  2. Tillsätt saltet. Rör om med en sked tills allt salt löst upp sig i vattnet. Det tar ca 1-2 minuter.
  3. Tvätta gurkorna och lägg dem i saltvattnet.
  4. Om du har tillgång till svartvinbärslöv och körsbärslöv så lägg gärna i sådana blad. Försök att trycka ner dem så mycket som möjligt under vattenytan, det kan vara bra att försöka få in dem under gurkorna för att lyckas med detta.
  5. Klipp dillen i mindre bitar och lägg i. Försök att trycka ner allt under vattenytan. Lägg dillkronorna upp och ner och sätt sedan på locket som hjälper till att få ner det mesta av dillkronorna under vattenytan.Ställ in i kylskåpet. Efter ett dygn kan du börja äta av gurkorna.
Kommentera

