Jobb, höst och raggsockar

Jag har ju som bekant börjat jobba, vilket kanske förklarar den sjunkande publiceringstakten här. Det fungerar överraskande bra och är faktiskt riktigt roligt (för det mesta) men jag blir ju trött. Tröttare än trött. Och då blir det vila på soffan när jag kommer hem.

Därmed har jag inte mycket tålamod att klura ihop långa inlägg utan använder den energi jag har till sådant som fyller på energin istället. Just nu stickar jag mycket. Jag gillar det och efter att ha knåpat ihop två par raggsockar med varierande resultat (det vill säga varierande från socka till socka) så är det äntligen dags att jag själv ska få ett par. Tyvärr har jag inte fastnat för ett enkelt mönster som funkar än utan det är ett evigt testande och funderande, men det är ändå kul och jag blir tillräckligt nöjd med resultatet del att inte ge upp men inte tillräckligt nöjd för att känna mig nöjd. Jag vill bli bättre!

Jag läser också en hel del och har ett par fina bokrecensioner till er snart. Dem ska jag bara klura lite mer på. Just nu måste jag få ändan ur vagnen och läsa färdigt Pappan och havet av Tove Jansson till bokcirkeln på fredag. Sen kan jag återkomma med lite spännande tips till er. IMG_3055-0.JPG

Något annat som är spännande i år är min glädje över hösten. Jag som vanligtvis börjar känna mig vemodig efter midsommar för att det snart är höst har liksom inte kommit dit i år. Istället drar jag ivrigt in den friska morgonluften. Njuter av dimman över fälten när jag åker till jobbet. Uppskattar vilan efter den långa, varma sommaren. Och tycker det är rätt mysigt när det blåser och regnar så jag äntligen kan se mina tända ljus (som jag tänder året runt vare sig det behövs eller inte.) Som sagt, spännande. Och uppfriskande att slippa deppa redan. Förr eller senare kommer det ju så det är liksom ingen brådska.

Min hemmasnickrade teori går ut på att det är den fina våren, sommaren och hösten i kombination med min (sjuk)ledighet som gjort att jag hunnit med. Hunnit bli nöjd. Hunnit bli redo för nästa steg. Nästa årstid. Så även i detta inlägg lyckades jag få till ett argument för kortare arbetstid. Folket förtjänar mer tid till njutbara saker. Nu är jag säkrare än någonsin.

Kommentera

