Sömnen

Är fortfarande så otroligt viktig. Jag har blivit bättre på nedvarvningen på kvällen. Inte surfa, se på tv eller göra något annat ansträngande och stimulerande. Kvällsmörkret gör sitt till och likaså min fäbless för tända ljus. Det sätter stämningen och en stickning eller en bok är liksom pricken över i som gör att det känns mycket rimligare att gå och lägga sig vid tiotiden.

Jag har också börjat med visualisering på kvällen. Det både låter och känns otroligt flummigt men det känns som om det kanske ändå gör en skillnad så varför inte? En anledning att inte kunna somna brukar vara att tankarna liksom går i spinn. De går helt enkelt inte att stänga av och så ligger en där och blir mer och mer vaken och mer och mer uppstressad. Jag brukar då (och detta har jag faktiskt gjort i många år utan att tänka över det) försöka visualisera hur jag tar emot varje tanke som kommer farande för att sedan skicka iväg den med schvung. Det blir lite mental squash eller tennis en stund tills alla tankar tagit slut och jag finns kvar i ett stort mörker. Där kan en komma till ro för att sova.

Därefter brukar jag tänka att nu ska jag somna och sova gott hela natten utan att bli störd. När jag vaknar kommer jag att vara utsövd och pigg. Otroligt nog tycker jag att det funkat flera gånger så det känns absolut värt att fortsätta. Att grannarna sen är fullständigt respektlösa och kör på grusgården under mitt fönster vid dygnets alla timmar är ju inget jag kan göra något åt.

Men sömnen har absolut blivit bättre den senaste tiden. Det blir påtagligt en dag som igår när jag fått alldeles för lite sömn och vaknade groggy, genomled arbetsdagen groggy, blev ångesttrött på ICA Maxi, fräste åt mitt barn vad han än sade och till slut slocknade en timme på soffan. Först därefter, vid 16.30, började jag vara mitt vanliga jag. Sömnen är alltså a och o.

Så jag kämpar väl vidare. Hur tråkigt det än är att gå och lägga sig innan 22 så är det väl något jag får försöka internalisera. När går du och lägger dig? Kanske är mina vanor bara väldigt sena?

Comments
4 Responses to “Sömnen”
  1. hippiemamman skriver:

    Vilken bra metod för att slå bort tankar! Ska prova den.
    Jag brukar börja packa ihop för dagen vid 21.45-22.00 och sen kommer jag i säng 22.20-22.30. Somnar nog runt kvart i elva-elva. Jag lyssnar på ljudbok för att komma på andra tankar. Men det gäller att den är alldeles lagom intressant så att jag inte tappar fokus eller blir för uppvarvad. Får sova cirka 7,5h per natt eller 8 om jag har tur (min 3-åring väcker mig ibland).

    I jämförelse med de jag pratat med så lägger du dig rätt tidigt (elva-tolv är rätt vanligt i min krets och då går folk upp vid sju), men det är säkert olika beroende på när folk går upp, om de är morgon- eller kvällsmänniskor eller om de har bra självdisciplin. ^^

    PS. Jag har börjat med att ta bort det blåa ljuset på mobilen från 18.00 så att hjärnan inte ska luras att det är dag, men jag tittar fortfarande på TV en timme innan läggdags, min enda chans så den tar jag tyvärr. Det hade varit skönt att kunna varva ner så som du gör!

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Aha. nu förstår jag att jag kan bli misstolkad. Jag tycker också att jag lägger mig tidigt. Väldigt tidigt till och med, för egentligen vill jag vara vaken till tolv, halv ett. Men när jag ska upp på morgonen och har sovit mindre än åtta timmar så är det helt kört. Förr gick det bättre men nu efter utmattningen så går det inte att laborera med. Jag menade alltså att jag kanske haft sena vanor tidigare och att många egentligen lägger sig vid 22 när de ska jobba, men så verkar inte vara fallet.

      Jag tror att våra vanor har förändrats de senaste årtiondena och att folk idag sover mindre än förr. Att ”alla” alltså sover mellan sex och sju timmar, vilket jag fått för mig, men att det inte räcker till för mig är alltså inget bevis på att jag har för stort sömnbehov utan snarare på att många nedprioriterar sin sömn till fördel för underhållning. Det är ju lite skönt att inse men hjälper föga på kvällen när en inte har den ringaste lust att stänga av tv:n eller att släcka lampan. Det är verkligen inte alltid jag är så bra på att varva ner skärmlöst men jag försöker att påminna mig själv för det hela tenderar att fungera bättre då. Jag gillar ju också att se på tv så det är svårt att hitta en hållbar kompromiss där.

      Men ja! Prova min tennis/squash-metod. Kan kräva lite övning men funkar utmärkt för mig. Vill tankarna inte släppa kan det hjälpa att fundera igenom problemet och komma fram till någon sorts lösning, typ: jag ska ringa till tandläkaren i morgon bitti innan jobbet, så släpper hysterin och jag kan mota undan tanken. Kanske kan hjälpa dig också?

      Gilla

      • hippiemamman skriver:

        Ah, jag förstår!

        Ja, jag tror absolut att det är så för de flesta. Jag tror att en stor räddning kallas för KAFFE, om kaffet (och dylikt) inte funnits så hade vi kanske haft andra vanor här? Tänk vad produktivt och effektivt samhället kunde varit om folk sov tillräckligt istället för att ta till konstgjorda medel/mat/dryck för att bli pigga. (Inte för att ökad produktivitet kanske är det viktigaste i livet, men du fattar. :-))

        Jag tänker att fler kanske skulle gå ner i tid (om de hade ekonomisk möjlighet) om de skulle bli tvungna att sova 8 timmar. Min man lägger sig elva-tolv varje kväll och går ändå upp sju. Han säger att han klarar sig, men han ser rätt trött ut ibland. Han är introvert som jag och behöver den där timmen eller mer när jag lagt mig för att tanka sin ensamtid. Han tittar på TV och spelar gitarr.

        Mina föräldrar däremot var morgonmänniskor så de gick till sovrummet vid halv tio varje kväll (och gick upp vid 6-tiden). När jag var hos min nuvarande mans föräldrar när han bodde hemma och såg att de kunde sitta och äta kvällsmat klockan 23 på kvällen så blev jag lite chockad. Det kan vara så olika.

        Jag har börjat analysera mina vanor för att se mönster för när jag är extra utmattad och har dåligt med ork och tåladmod. Sömnen visade sig spela en jättestor roll, så jag har blivit noggrannare med det nu.

        Gilla

      • Hanna skriver:

        Ja det är precis samma här. Jag är kvällsmänniska men har börjat förstå att jag mår allra bäst om jag lägger mig tidigt och kommer upp i rimlig tid. Men inte är det lätt.

        Gilla

Kommentera

