Bakslag

Ni ska veta att jag har en mängd halvskrivna inlägg som aldrig vill bli riktigt färdiga. Jag tänker på bloggen varje dag utan att det blir mer skrivet för det och då och då klämmer jag ur mig ett inlägg på mobilen, men av orsaker och anledningar funkar det inte riktigt lika bra att blogga därifrån. Därför är det stiltje här och det känns trist för det är här jag liksom vrider och vänder på mina tankar. Formar och håller fast vid mina livsval och beslut. Bearbetar det jobbiga och uttrycker det glada. Och när jag inte har tid och ork att skriva så känns det också som att tankarna blir lite mer luddiga och jag förstår mig själv lite, lite mindre.

Det har känts väldigt positivt att börja jobba och jag har nästan haft dåligt samvete för att jag blivit sjukskriven på 50% året ut när det känts som att jag i stort sett är frisk. Tills den här veckan vill säga. Det börjar kännas motigt. Jag sover nio timmar per natt och är ändå trött. Igår jobbade jag bara tre timmar innan hjärnan sa tack och hej, nu får du gå hem. Jag tänkte att jag skulle uträtta några ärenden när jag ändå var i stan och samtidigt rensa skallen på jobbtankar lite grann så jag tog en runda ner på stan. Det dröjde inte mer än ungefär 20 minuter innan butikernas vansinniga ljus och ljudshower framkallade ångesttrötthet hos mig. Jag tycker alltid så synd om alla butiksanställda som måste stå ut med att jobba i en sådan miljö och är alltid så tacksam över att inte jag gör det för i så fall hade jag inte kunnat komma tillbaka till samma arbetsplats. Jag klarar inte av den miljön och jag undrar varför inte fler butiker tänker på sina kunder och att kanske inte alla uppskattar samma stök?

Jag satt på soffan och stickade resten av eftermiddagen fram till halv nio på kvällen när jag gick och lade mig. Jag sov gott och i morse kändes det som en ny dag med nya krafter. Men ett i grund och botten oskyldigt telefonsamtal gjorde klart för mig att jag är känsligare igen eftersom jag blev så uppenbart arg och ledsen över att inte bli förstådd, även om det egentligen inte har någon betydelse vare sig för mig eller personen i andra änden. Idag och i morgon är jag kompledig med sonen som har höstlov och det är tur för annars vet jag inte om jag hade orkat veckan ut. Efter att jag lagt på luren och dukade till frukost frågade han mig förskräckt om jag var arg, vilket fick mig att besinna mig och inse att jag är trött och stressad igen. För det fanns ingen särskild anledning och jag trodde inte det märktes att jag var lite grinig, men det gjorde det alltså. Nu har vi pysslat hela förmiddagen och lyssnat på julmusik. Det var mysigt men plötsligt orkade hjärnan inte ens med det längre. Sticka, lyssna på musik och lyssna på en sjuåring. Det blir information overload så nu måste jag vila en stund. Det känns deppigt.

När jag analyserar känslan så förstår jag att det egentligen inte är min skörhet jag blir deppig över utan problematiken i att inte kunna arbeta fullt ut. Jag har lärt mig att hantera dippar i energin och det är helt ok om det inte finns något som är tvingande, men om jag arbetar så att jag blir så här uttröttad har jag ingen energi kvar till resten av livet. Det där jag så gärna vill ni vet. Sticka, baka, odla, yoga, umgås, promenera och så vidare. Det  känns deppigt.

Men nu ska jag stanna i tanken om fyra dagars ledighet. Om att just nu kan jag göra en kopp te till. Sticka lite mer på lille Frans raggsockar. Läsa lite, kramas med sonen lite, och bara göra precis vad som faller mig in.

Comments
2 Responses to “Bakslag”
  1. Händelsevis skriver:

    Vad fint du beskriver din situation! Hoppas att det ska kännas lättare för dig snart och att du återfår styrkan över långhelgen!

    Gilla

  2. Hanna skriver:

    Tack fina du! Uppmuntrande kommentarer ger alltid extra energi, vilket så klart också är en anledning att blogga. Jag samlar mig med URplay-dokumentärer och kattkompis. Det är finfina grejer.

    Gilla

Kommentera

