Spara eller slänga?

Jag rensar kläder. Utan någon medveten plan så har jag plötsligt börjat samla kläder på hög utifrån ett nytt kriterium; trivs jag i plagget? Tidigare har jag synat plagget och om jag kommit fram till att det är fint och att jag borde börja använda det så har det fått ligga kvar i skåpet. Nu har jag tagit på mig plagget i fråga och antingen använt det en dag eller bara föreställt mig att jag har det på mig på jobbet/bland folk för att sedan fråga mig hur det känns. Känns det inte bekvämt eller som att jag inte vill ha det på mig dagen efter så hamnar det i högen.

Trist nog har både en klänning och en kofta jag köpt begagnat hamnat där utan en enda användning. Det visar återigen på min svaghet för fynd men det är ju inte så fyndigt att köpa saker en inte använder. Jag har i alla fall lärt mig så mycket att jag gått ur köp- och säljgruppen jag fyndat i. Nu ska det bli genomtänkt istället.

Jag var till och med så genomtänkt att jag efter noggrant övervägande lämnade tillbaka en del av de kläder jag fick förra månaden eftersom jag insåg att de var felval, eftersom de var gratis. Men varför ska jag ha kläder i skåpet som jag inte använder? Gratis eller ej.

Nu ska jag försöka att hålla mig till noga utvald konsumtion så att jag vet att det håller i längden. Jag beställde höstkängor för ett par veckor sedan och tvekade i över en vecka om jag skulle behålla dem för de var ju såå snygga. Tyvärr var de inte tillräckligt stora för att ha inlägg i och inte heller fick jag plats med raggsockar i. Därmed kände jag hur hårda och stumma de var och insåg att de nog aldrig skulle bli någon favorit. Ändå tvekade jag men nu när de är returnerade känns det som helt rätt beslut. Att det ska vara så svårt. Ledsamt nog har jag fortfarande inga kängor och jag avskyr att shoppa. Blä! Så om du har något tips att komma med så feel free.

Men skönt är det i alla fall när hemmet i stort sett består av sådant som används. Förutom böcker finns det få saker som inte fyller någon slags funktion och som inte används och det är jag väldigt nöjd med. Jag har inte så mycket att rensa ut längre utan har hittat en bra nivå. Just när det gäller kläder kan jag ibland tycka att det är svårt att hitta rätt balans dock. Jag menar förr eller senare kommer kläder att slitas ut och behöva ersättas och ju mer jag rensar ut ju fortare kommer det att slitas. Och vad har jag då att ersätta med? Well, det ska inte vara lätt att göra medvetna val har jag hört.

Jag gjorde i alla fall rätt när jag behöll en finklänning bland gåvokläderna trots att det är sällan jag använder sådant och trots att jag aldrig själv valt att köpa just denna. Jag resonerade som så att plötsligt kommer ett tillfälle när en klänning behövs och då har jag ju redan en. Fint nog kom det en bröllopsinbjudan bara ett par veckor senare så nu har den förtjänat sin plats.

Nu för tiden använder jag röjarskillsen på jobbet istället. Tur att det är en del av min arbetsbeskrivning att rensa och slänga. Böckerna byts ju hela tiden ut och jag blir lika glad när de nyinköpta böckerna kommer som jag blir när jag gallrar gamla och slitna böcker. Aah, ordning och reda. Som balsam i mitt röriga sinne.

Comments
2 Responses to “Spara eller slänga?”
  1. Ulla skriver:

    Jag köpte skor häromsistens från skramtraskskon.com. Jättenöjd, så jag köpte till sonen också. I min värld är de jättedyra, men jag har tröttnat på skitkvalitet.

    Gilla

Kommentera

