Shopstop

shopstop-rapport-fran-ett-celibat

Den här boken läste jag för ett tag sen, men ska jag vara helt ärlig lämnade den inget större avtryck hos mig. Boken handlar om ett års köpstopp som löper från nyår till nyår och är upplagd som en dagbok som behandlar köpstoppets väl och ve.

Tyvärr känns den ganska trist och intetsägande för jag saknade den bakomliggande kraften och ideologin. Varför ville Gunilla Brodrej inte shoppa mer? Hur kom det sig att hon inte spred tanken till sin familj? Jag upplevde ofta att hon försökte hitta sätt att fuska så att köp inte skulle räknas, som till exempel att handla till sina döttrar istället för till sig själv eftersom de inte ska straffas (?) för hennes beslut. Eller genom att de handlar åt henne för att det är synd om henne som inte får. Det genomsyrar faktiskt hela boken hur tråkigt det är att inte kunna shoppa och en del är argumentation för den shopping som ändå genomförs, som till exempel födelsedagspresenter.

Jag förstod helt enkelt aldrig poängen med boken eftersom det var så oklart vad hon ville ha sagt. Dessutom blir det ganska snabbt lite tråkigt att läsa sida upp och sida ned om diverse icke-köp. Därför har jag heller inte särskilt mycket att tillägga. Vill du ändå läsa den så låna den på biblioteket, den är inte värd att lägga pengar på. Och vill du läsa en konsumtionskritisk bok som är värd pengarna så slår jag återigen ett slag för Nina Björks Lyckliga i alla sina dagar, som också Brodrej hänvisar till i sin bok.

Comments
2 Responses to “Shopstop”
  1. lenaericsson skriver:

    Det låter som att man kan hoppa över den boken. Tips man vill ha är ju istället hur man gör för att fira sina barn och andra utan att shoppa. Själv shoppar jag inte särskilt mycket ändå, så jag har aldrig sett vitsen med ett stopp. Jag tänker mig att det kan vara vitsigare att bestämma sig för att bara köpa second hand under ett år om man skulle vilja testa detta, men känner att man vill kunna ordna presenter till barn och vänner.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Jag håller fullständigt med dig. Jag är ganska övertygad om att Gunilla Brodrej fick brått att shoppa efter sitt köpstopp eftersom hon skjutit upp en massa nödvändiga köp. Din ide hade varit bättre då kan en tycka.

      Liked by 1 person

Kommentera

