Att curla sig själv

Nu är jag ju förvisso flera år efter med det här uttrycket men jag tänker ofta på det och tycker det är värt att ta till sig. Jag blir oftare stressad av tankar än av tidsbrist och de tankar som är värst är de som rör allt jag måste  hinna med och allt jag måste ta tag i snart. Till exempel middag. Eller tvätt. Eller gympapåsar. Ja du fattar. Så att curla sig själv innebär helt enkelt att förbereda lite grann så att det inte blir så tungt sen. När en väl ska ta tag i allt det där en måste göra.

Idag tillverkar jag deo. Det brukar börja med att jag plockar fram ingredienserna. Sen står de där och övertalar mig att största delen av jobbet är gjord. Det blir mycket lättare att komma i gång plötsligt. Min hjärna är så lättlurad men så länge det ger mig tillfredsställelse så är det helt ok.

IMG_3165-0.JPG
En annan sak jag ofta gör är att ladda tvättmaskinen på kvällen. När en vaknar är det bara att trycka på knappen så är en i gång med dagens första uppgift utan att det har kostat en någonting.

Jag önskar att jag var ännu bättre på det för det finns väl inget bättre än att inse att smöret/tandkrämen/kaffet/insert vara of choice är slut men att det bara är att plocka fram nytt från basförrådet eftersom en förberett för detta för länge sen. Innan jag fick barn gjorde jag det på ren rutin men sen kom jag liksom av mig och det blev mycket att hålla reda på. Men när jag lyckas. Curling deluxe!

Jag gillar också att komma upp på morgonen och hitta mina framlagda kläder, sätta mig vid färdigdukat bord och åka till jobbet med den färdiga matlådan. Tyvärr händer det nästan aldrig, men gött är det.

Så. Fram för mer curling. Eller som det också kallas: planering och förberedande. På det viset finns det mindre saker att stressa upp sig över vilket ger bättre utrymme att hantera sådant som faktiskt kan stressa på riktigt. Jag måste helt enkelt se till att det inte blir overload i hjärnan för då kan jag inte skilja på äpplen och päron.

Comments
3 Responses to “Att curla sig själv”
  1. piah skriver:

    Hej! Denna morgon har jag /tom/ klivit upp en timme innan jobb. Vill ta mitt morgonkaffe i lugn o ro o ladda för dagen. Vilket träffande inlägg. Ofta tar det mer tid och energi att reta sig på den där gympapåsen i hallen, eller någon annan surdeg . Just do it…eller ännu bättre …om du kan …delegera! 😉 har en gedigen städlista för hela familjen. *piah*

    Gilla

  2. Fröken E skriver:

    Visste inte att en kan göra deo på egen hand, fantastiskt! Hur gör du?

    Gilla

Kommentera

