Julstöket

Så kom den äntligen. Julafton! Som det har väntats här i huset och nu är skinkan griljerad och granen klädd.                                                    IMG_3183-0.JPGIMG_3184

Skinkan kommer i år från Malmöbutiken Ola och ko. Det är en butik som säljer det där de själva saknat, nämligen tillsatsfri och ekologisk mat. Jag reserverade en ekologisk och nitritfri skinka på Facebook som jag sedan hämtade med andan i halsen fem minuter före stängning. Inte hade jag en tanke på att skinkan inte var färdigkokt. Det var den inte. Så det blev verkligen en upplevelse att införskaffa termometer och ge sig på att själv koka skinkan. Sen är det ju lite konstigt att det faktiskt är en upplevelse att själv tillaga sin mat, men jag erkänner, det är första gången. Nu står den och inväntar provsmakning. Vi får se om jag lyckats.

Klapparna blir inte så många men välmenta. I år har jag pusslat utan dess like och det är kul när utfallet blir så bra utan större ansträngning eller kostnad. En del klappar är nämligen begagnade, en del är fådda och vidareskänkta och en del är sådant jag letat fram i skåp och lådor. Snålt? Nope. Däremot vänligt mot både miljö och ekonomi. En del är naturligtvis också sprillans nytt men då är det väl övervägda klappar. Jag köper nämligen sällan saker till min son som har fått lära sig att spara sina önskningar till jul och födelsedagar. I år har han knappt några önskningar och det tar jag som ett gott tecken.IMG_3175

Också med julpappret har jag pusslat. I år har det närmast blivit en sport att spara minsta överblivna bit och se om jag lyckas återanvända den. Istället för presentsnöre kör jag ofta utan, särskilt till barn, eller återanvänder band och snören som jag samlar på mig från olika håll. Det blir oftast så mycket vackrare samtidigt som det är en bra besparing. Jag känner mig väldigt nöjd med utfallet.

I år firar jag i all enkelhet och det har verkligen blivit tydligt vad det är som behövs för att jag ska få julstämning. Skinka, gröt, clementiner, lussekatter, hyacinter, julstjärnor och julgran. Mer behövs egentligen inte. Så nu ska jag provsmaka skinkan och tända ljusen. God jul på er!

IMG_3185

 

 

Kommentera

