Resultatlista december

Jisses. Året är redan slut och det är dags att utvärdera. Jag börjar i vanlig ordning med listan för att sedan reflektera lite mer övergripande över året som helhet.

 

In

1 yllepläd (present)

1 bok Självhushållning av John Seymour (present)

1 bok Självhushållning på Djupadal (julklapp)

1 Klean Kanteen (present) 1 extra kork till ovanstående (present)

1 visp (julklapp)

1 plastfri vattenkokare (present)

1 bok om sevärdheter (present)

1 nattlinne (julklapp)

1 hemsydd mössa (julklapp)

1 familjekalender (fådd)

1 ugnsfast form (present)

1 set hushållsmått i metall

1 bil

1 smoothiemixer

4 sällskapsspel (fådda)

3 tröjor och en skjorta till sonen (inte begagnade och inte ekologiska)

bild (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ut

1 ugnsfast form (trasig)

1 set hushållsmått i plast

1 bil

1 smoothiemixer (trasig)

urvuxna kläder

1 mjölkskummare (fådd en gång i tiden, aldrig använd)

1 vattenkokare med alldeles för mycket plast

Det har varit intressant att ha listan som utvärderingsverktyg för att se hur jag prioriterar när det gäller materiella saker. Dock har jag haft lite svårt att hålla ordning på mina kriterier och har inte riktigt vetat om det handlar om hur mycket saker jag har, hur mycket jag lyckas göra mig av med, om det enbart gäller mina saker eller allas i hushållet och om det också rör sådant som blommor, julgranar, trädgårdsmateriel och ljus som på något vis är förbrukningsvaror och ändå inte. Jag har också funderat på om det gäller hur mycket pengar jag spenderar/sparar eller om det är för att se hur jag förhåller mig till mitt mål om ett mer kemikaliefritt liv. Jag vet fortfarande inte riktigt och det gör nog att listorna ändå har varit lite på en höft, varför jag nu bestämmer mig för att detta var den sista i ordningen.

Det jag har lärt mig av det är att jag har en ganska bra balans på vilka saker jag har i mitt hem och att utrensningarna varit lyckade. Jag har också varit mycket striktare med vad som får lov att komma in och när det gäller mitt mål om att leva mer ekologiskt tycker jag att jag har lyckats över förväntan bra sett i relation till hur stor utmaningen är. Framför allt har jag insett att detta inte får bli ett nytt måste att leva upp till för att inte dränkas i självförakt och skuldkänslor, varför jag inte har dåligt samvete för att sonens nya kläder som han hade stort behov av, impulsköptes på årets rea utan större eftertanke. Det får kompenseras av allt det andra jag faktiskt gör varje dag och jag tycker att det känns helt ok. Nya vanor måste få komma långsamt och jag har skaffat mig många det här året. Var och en medför nya ställningstaganden och därför måste jag kunna släppa på annat för orka med att leva också.

När det gäller den ekonomiska sidan så lever jag snålt, men kanske inte riktigt så snålt som jag först satte mig för. Det finns flera anledningar till detta som jag inte går in på här, men det är lätt att låta vägen skymma målet och målet här är ju faktiskt att leva lugnare och jobba mindre. Att leva snålare är ju egentligen till största delen en väg dit och inte målet i sig. Att jag sedan vill leva mer ekologiskt ger ju ett nytt perspektiv på det hela eftersom det trots allt är mycket dyrare och det har blivit många nya inköp för att ersätta otrevliga saker i hemmet, som annars inte hade varit aktuella. Med detta sagt tycker jag att jag lyckats bra på alla fronter, eftersom jag lyckats spara ihop till en ny bil trots sjukskrivning och mindre inkomster. En bil är ju inte miljövänligt på något vis och det har jag ju skrivit om tidigare så det går jag inte in på nu, men eftersom jag behöver en så känns det trots allt bättre med en miljöbil som drar mindre bränsle än den förra gjorde. Impulsköpen av onödiga saker har helt försvunnit och det har nog allra mest med min avsmak för shopping att göra. Jag orkar helt enkelt inte gå i affärer.

Jag tänkte utvärdera mina mål för året här också men det kräver nog sitt eget inlägg om någon över huvud taget ska orka tröska sig igenom texten. Jag avslutar årets sista lista med att lyckönska mig själv till mina nya vanor och lova att ta dem med mig in i nästa år. Inget nyårslöfte utan ett livslöfte. Gott nytt år på er!

 

Kommentera

