Mål 2014, en utvärdering

I maj förra året satte jag upp årsmål som jag försökt förhålla mig till på bästa vis. Nu är det dags att utvärdera hur det gått och jag listar dem ett i taget.

 

1. Handla ekologisk mat i så stor utsträckning det bara är möjligt. Det betyder att de produkter som har en ekologisk variant enbart ska köpas ekologiska. Är det slut så får jag vänta eller köpa en annan vara istället. Jag ska också fråga handlaren varje gång någonting är slut för att visa på mitt intresse.

Hur gick det? Överlag bra. Jag har vant mig vid att i stort sett alltid ta den ekologiska varan utan eftertanke. Vissa varor känns svårare med tanke på prisskillnaden, till exempel mandel, medan andra känns helt otänkbara att köpa besprutade, som till exempel paprika. Ofta har jag väntat med att handla om varan inte funnits ekologisk, men som nämnt ovan måste också livet hänga ihop så vi har också druckit en hel del oekologisk mjölk under året. Jag har ofta frågat i butikerna, men har inte orkat varje gång. Lite har också rätt som de säger i Danmark. Jag är nöjd med uppfyllelsen av målet och det känns viktigast.

2. Planera veckomatsedlar och storhandla därefter. Vilken dag maten ska serveras är inte så noga, men planen ska finnas och ingredienserna till veckans alla dagar ska också finnas hemma.

Det här målet har inte fungerat alls. Det kan bero på att jag haft otroligt dålig matlust och inte känt inspiration att laga mat alls, men hur som helst så får jag nog fundera ut en annan väg, för det här blev inte bra.

3. Laga extra mat till frysen för dagar med dålig ork eller till lunchlåda.

Det här har fungerat så där. Jag tycker fortfarande det är guld att kunna plocka fram rester och har också blivit bättre på att laga större omgångar men eftersom jag inte lagat mat i den utsträckning jag brukar så har också detta mål blivit lidande.

4. Baka mitt eget bröd och försöka fylla frysen.

Det här målet är uppfyllt med råge. Jag har bakat ända sedan i maj och fortsätter att göra så. Knäckebröd och rågbröd är undantaget och det har jag köpt i moderata mängder och vid några tillfällen, jag skulle gissa cirka fem, så har jag köpt köpebröd. Jag kommer att fortsätta baka själv.

5. Dra ner på utefika/mat. Bara vid särskilda tillfällen ska jag unna mig detta så att det verkligen blir ett speciellt tillfälle.

Jag har inte dragit ner så mycket som jag hade kunnat. Jag vill inte vara den som alltid säger nej och vid flera tillfällen har jag känt att jag vill göra det till ett speciellt tillfälle just idag och just nu. Överlag så känns det ok men det går att göra bättre.

6. Förhålla mig till min inköpspolicy vid varje inköp: Är varan nödvändig? Finns den att tillgå begagnad? Sliter den på miljön? Finns det i så fall alternativ?

Här har jag också lyckats bra. Min policy dyker upp i huvudet vid varje köp och har avvärjt de eventuella impulsköp jag kunde ha gjort. Inte varje gång har jag gått hela vägen i frågeställningarna men jag ställer mig frågan om den är nödvändig som allra minst. Det känner jag mig nöjd med.

Om jag ska sätta några mål för 2015 eller om jag ska fortsätta jobba med det jag redan gör är något jag får fundera lite på. Jag vill som sagt inte fylla mitt liv med alltför många måsten heller så jag får se om jag känner mig inspirerad till fler förändringar eller om det får komma av sig självt. Jag återkommer!

Kommentera

