Med vår i sinnet

Det är den andra januari och stormen viner kring knutarna. Det är så ruggigt ute att inte ens katterna vill sticka nosen utanför dörren och Skåne visar sig verkligen från sin sämsta sida. Märkligt nog är det ändå ganska ljust ute. Solen anas liksom borta vid horisonten och en tänker hela tiden att nu, nu kommer den. Det gör den inte. Men det kommer inte att dröja länge. För igår åkte julduken ut. Och idag rök gardinerna. Alla röda sidenband som på något märkligt vis uppenbarar sig i slutet på november har pillats ned och gammal frasig mossa har fått ge vika.

Utan att jag förstod hur det gick till röjde jag runt i hela hemmet med dammtrasan i högsta hugg och plockade, rensade och ändrade om. Ut med det mossiga, inbodda och in med fräschhet och krispighet. Ja, i mitt huvud i alla fall. I själva verket har det nog inte ändrats så mycket men i mitt sinne har det det. Det enda som fick anstånd var julgranen som är mitt hjärtebarn, och alla hyacinter som precis börjar slå ut. I nytt sällskap av silver och trä kopplar de samman julen med våren. För nu är våren snart här. Kanske inte utomhus, men inomhus i alla fall.

DSC00464DSC00463DSC00462DSC00465

Jag har börjat drömma om doften av jord, små scilla som sticker upp här och var. Den första koppen mot husväggen i en vårsol som äntligen börjat värma lite. Det kommer att bli fint. Och därför måste jag så klart börja planera redan nu vad som ska hända i trädgården i sommar. Runåbergs fröer har öppnat butiken igen vilket är ett säkert vårtecken. Så nu börjar jag med mina listor. Yes, vad härligt det ska bli.

Men först ska jag fika upp mina saffransbiscotti och sticka en stund. Stickning är min nya passion och är det något jag tänker lära mig i år så är det att sticka på riktigt. Jag återkommer om detta för alla borde få veta hur fantastiskt stickning egentligen är.

DSC00466

Kommentera

