Konsumtionshets och eftermiddagslur

Jag satte mig i fåtöljen för att sticka. Det kändes skönt att äntligen få sjunka ner och slappna av och nu vaknade jag en halvtimme senare. Lite sned i ryggen och rufsig i håret men stärkt liksom. Min kärlek hade lagt en filt över mig och i soffan bredvid sover katten bredvid resten av familjen. Det har hunnit mörkna utanför och julgranens och adventsstjärnornas sken har tagit över mitt nystädade vardagsrum. Nu sitter jag och mornar mig och känner i hela kroppen hur bra det här är. Hur viktig balansen i livet är.

För igår var vi på IKEA. Vi har egentligen haft ärende dit sedan i somras men det har liksom tagit emot för ett introvert och utmattat par som vi. Det som en gång kändes som en rolig utflykt känns numera som ett straff. Nästan. Men nu hade vi haft jullov och med nya krafter i bagaget så skulle det bli av. Vi planerade in det på måndagen eftersom vi räknade med att många skulle ha börjat jobba. Att de flesta spenderat sina pengar innan jul och att en måndag i början av januari inte skulle innebära att hela södra Skånes befolkning vallfärdar till ett möbelvaruhus. Vi hade fel. Vi hade glömt att måndagen är en klämdag och vi hade glömt att Sverige har blivit ett klassegregerat land där en del tigger på gatan och andra svettas för att lyckas konsumera sig lyckliga. Vi hade inte förstått att det som för oss är ett nödvändigt ont för så många andra är det absolut roligaste de kan tänka sig.

Så vi trängdes. Redan när vi såg parkeringsplatsen förstod vi att det var packat med folk men beslutsamt instruerade jag familjen att vi inte skulle låta oss stressas. Som zenbuddistiska munkar skulle vi flyta genom folkvimlet i vår egen takt utan att bry oss om de andra. Vi hade en lista med saker vi behövde och det allra mesta fanns naturligtvis på nedre plan men som den allra mest oerfarna novis begick jag misstaget att ta det lugnt och titta på möbler i början. När vi kommit halvvägs var jag och sonen i luven på varandra och sambon hade en frånvarande, stirrande blick. Efter en stund började vi söka upp folktomma hörn för att andas lite och när vi började närma oss slutet gav vi helt sonika upp listan. Rädde sig den som kan liksom. På lagret kändes det nästan sakralt med frånvaron av störande intryck men sedan tog 40-minuterskön vid. När vi äntligen kom hem ville jag bli eremit och aldrig beblanda mig med den övriga världen och den känslan lever tyvärr kvar i viss mån.

Idag fanns det ingen utväg. Jullovet är snart slut och hemmet liknade en krigshärd där dammet sänkt sig. Alltså städade vi. Så nu är måstena avklarade och det känns välsignat skönt. Jag är så glad för mina insikter det senaste året som visar mig vad som är viktigt i livet. Stickning. En eftermiddagslur. Julgransljus och nybakade frukostfrallor. Kärlek och samvaro. Att läsa bok lite för länge på kvällen bara för att en kan. Inte att spendera sina surt förvärvade pengar på allsköns infall för att det är det en gör när en har tråkigt. För du ska inte försöka slå i mig att alla de människor jag mötte på IKEA igår hade en lista som de samlat ihop sedan i juli med sådant som ny kudde, ramar, sänglampa och matlådor i glas på. Jag är glad att det är gjort men jag undrar, vilken dag är egentligen en bra IKEA-dag?

Comments
6 Responses to “Konsumtionshets och eftermiddagslur”
  1. lvlnd skriver:

    Hu! Vi hade en idé om att åka till Ikea igår, i tron att det skulle vara lugnt och folktomt, tur att det inte blev så! Inga dagar är bra Ikeadagar! Men måste man verkligen dit och har jobb som gör det svårt att hänga på låset så är fredag kväll bra.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Ni gjorde rätt.Jag måste lära mig att inte tänka på det som en trevlig utflykt för hela familjen utan som en mission som ska genomföras med minutiös planering och minsta möjliga manskap. Får jobba på det.

      Gilla

  2. Matilda skriver:

    Jag blir så förvånad att så många människor spenderar sin extra lediga dag på ett stort varuhus. Alla vet ju att besöket kommer sluka mycket tid, ork och pengar. Varför kan de inte hänga hemma med familjen och umgås lite? Eller så tänkte alla som er och fick en lika stor chock? 😉

    Fredagskvällar måste ju vara en bra dag? Eller under någon fotbollsfinal, melodifestival… När jag var på Gekås första gången (av två, och det blir sannolikt inte fler) så prickade vi in det under någon fotbollsturnering. Väldigt lugnt, vi fattade inte varför alla sa att det skulle vara så stressigt där… (vilket vi gjorde andra gången)

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Jag har beslutat att hädanefter beställa ALLT på internet. I alla fall tills jag inser vad frakten kostar och tänker att vi nog klarar oss ändå. Någon fördel ska det ju vara med att vara snål!

      Gilla

      • lvlnd skriver:

        Jag beställde nästan alla julklappar på internet, och förvånansvärt många ställen hade gratis frakt eller gratis frakt som rabattkod (bara googla företaget + rabattkod). Sen så sparar man ju in ev. bensin/busskostnad och så, eller i lite sämre fall, dagens motion :).

        Gilla

      • Hanna skriver:

        Det gjorde faktiskt jag också. Kruxet är ju när en ska ha något större. Vi skulle titta på köksstolar på IKEA och dem får en ju inte skickat på posten precis. Men tack och lov för onlinebutiker. Halleluja!

        Gilla

Kommentera

