Det värdelösa ordet trött

Jag skriver och pratar mycket om att vara trött. Trött är ett sånt värdelöst ord som egentligen säger mycket lite. För vad är det att vara trött?

Kanske att vara slutkörd i hela kroppen efter en lång språngmarsch? Kanske att vara lite less på något? Kanske att ha sovit för lite? Kanske att vara redigt förbannad?

Trött har så många betydelser att det är helt urvattnat. När jag säger att jag är trött så tänker kanske du att jag också blir väckt av tuppen varje morgon. Då blir en ju lite trött. Eller så tänker du att det är vinter och så mörkt och att då blir du också trött så du förstår hur jag menar. Eller så tänker du kanske att det har varit rätt körigt på jobbet den här veckan och att jag kanske också är trött på alla dessa möten. Eller så tänker du att du ju faktiskt har småbarn och det har inte jag så jag vet inte vad jag pratar om. För när en har barn som väcker en varannan timme hela natten så blir en till slut alldeles dimmig i huvudet och somnar sittande och tappar tråden mitt i ett samtal. Det är att vara trött. Och någonstans där börjar du närma dig sanningen. Om du dessutom lägger till den där känslan en får under en riktig ordentlig influensa eller magsjuka. Den där som gör att en hellre svälter än reser sig ur soffan eftersom en är så matt i hela kroppen. Och sen föreställer dig att du sover och sover men att det ändå känns ungefär likadant dagen efter. Då börjar du ha en aning om vad jag menar när jag säger att jag är lite trött.

När jag är i det tillståndet men måste stiga upp och lämna barn i skolan och delta i möten på jobbet och handla mat och tömma kattlådan und so weiter, så kommer till slut ångesttröttheten. Ångesttröttheten är min värsta följeslagare.

Den kommer när kroppen försökt säga till mig att det är för mycket men jag inte har lyssnat. Det börjar med en svag obehagskänsla. Det är inte riktigt som att må illa. Och inte riktigt som huvudvärk. Men nästan. Världen krymper ihop omkring mig och jag känner mig sjuk. Jag fryser och får ont i muskler och ögon (ja, jag vet, konstigt symptom) och jag bara måste lägga mig ner. Till sist är det som att få skygglappar. När tunnelseendet sätter in finns bara ett alternativ och det är att blunda. När det har gått så långt är jag överkänslig för all stimulans och måste skärma av både ljud och ljus. Min position då är i soffan med uppdragna ben, näsan mot soffryggen och en kudde över huvudet.

Så är det att vara lite trött under utmattningsdepressionens fjortonde månad.

Var betyder trött för dig?

Comments
2 Responses to “Det värdelösa ordet trött”
  1. hippiemamman skriver:

    Oj, ja, det kan verkligen betyda så mycket. Jag har infört lite fler ord här hemma för att bättre beskriva hur jag känner mig. Skiljer på sömnig, utmattad, matt, zombieförlamad (orkar inte röra mig alls) och sliten.

    Hoppas att det blir bättre för dig snart! Ta hand om dig!

    Gilla

  2. Oskar skriver:

    Hoppas också det blir bättre för dig snart! Intressant blogg, ska läsa mer!

    Gilla

Kommentera

