I Sverige har arbetstiden ökat

För ett tag sen skrev Hippiemamman om sina stora rädslor som utmattad. En av dem var att bli sedd som arbetsskygg och jag studsade lite över det eftersom jag under den tid jag följt hennes blogg varit förvånad över att hon orkade i det tempo hon gjorde, trots att hon var sjukskriven för utmattning. Det fick mig att känna mig lite inbillningssjuk och pinsam som var heltidssjukskriven när andra människor med samma diagnos faktiskt fortsätter jobba fast kanske på deltid istället. Sen kom tyvärr kraschen och den verkade se ut på samma sätt som min krasch gjorde för över ett år sen. Trots det så är hon alltså rädd för att bli betraktad som arbetsskygg och vad jag kan se så är detta genomgående för dem som drabbas. Vi vill prestera, vi vill inte ligga någon till last och vi ber om ursäkt om vi sitter ner och är onyttiga. Hur kan detta komma sig? Hur har det blivit så att arbete ses som något av det finaste i dagens Sverige och varför är det så fult att lata sig och ha det gött?

arbetssamhallet---hur-arbetet-overlevde-teknologin

Jag skulle vilja rekommendera sociologen Roland Paulsens bok Arbetssamhället om en går och funderar över de här frågorna. Jag hann inte läsa färdigt den innan den skulle återlämnas men jag tänker fortsätta så snart jag har möjlighet för det är intressanta frågeställningar som tas upp och i det närmaste outforskad mark för oss arbetsamma protestanter. Jo, för det är faktiskt så. Protestantismen ligger bakom vår arbetsvurm och lade grunden till dagens arbetslinje. Innan dess betraktades arbete oftast som något genant, som något slavar utförde, som något nödvändigt ont,  och som ett straff men absolut inte som något upphöjt och hedervärt. Det är en relativt ny utveckling och hegemonin kring arbetets vikt är stark. Det finns få politiska läger som inte sjunger arbetets lov och det skuldbeläggande som sker av ickearbetande kommer från både myndigheter, politiker och privatpersoner. Jo, från privatpersoner. För om en inte ”gör rätt för sig” så ska en heller inget ha. Och får en lite grann så ska en i alla fall inte ha mage att klaga eftersom en inte ”gör rätt för sig” i motsats till vissa andra.

strange-work-01

Är vi så dåliga på att jobba i Sverige då? Är det så illa som en kan tro? Nej, faktiskt inte. I de allra flesta länder har arbetstiden sjunkit mellan 1979 och 2013. I den här artikeln finns en graf  som visar hur arbetstiden förändrats i ett antal länder mellan 1979 och 2013. Av de länder som finns representerade i grafen är Sverige det enda land där kurvan går uppåt. I alla andra fall sjunker den drastiskt nedåt. Vi jobbar alltså mer nu är för 35 år sedan istället för att lägga produktivitetsöverskottet på mer ledig tid. Samtidigt har vi mängder av människor som är för sjuka för arbete som tvingas ge sig ut på arbetsmarknaden ändå. Vi har massor av arbetslösa som skambeläggs för att de inte lyckas skaffa sig ett jobb, och vi har en liten klick väldigt rika människor som blir rikare och rikare. För inte leder ökad produktivitet till fler jobb. Nej, ökad produktivitet leder till ökade vinster och vinsterna delas inte med dem som står för arbetskraften utan går till dem som redan har. I boken, tillika dokumentärfilmen, Lönesänkarna gör journalisten Erik Sandberg klart att det som hänt sedan slutet av 1970-talet är att politiken tagit företagen i hand och att de har varit överens om att lönerna behöver pressas för att vi ska klara ekonomin. Det är fullständigt groteskt att detta fått pågå obemärkt i så många år och att ingen reagerat över sakernas tillstånd. Istället har Sveriges befolkning (liksom andra länders) blivit uppfostrade till att lägga skulden där den inte hör hemma och att se arbete som vår tids heliga graal. Arbete är bra, arbetsfrihet är dåligt.

 

Table 1. Average Annual Hours Worked/Employed Person

Country                               Year        

                                      1979                 2012

Australia                     1832                  1728
Canada                        1841                  1710
Denmark                    1636                  1546
Finland                       1869                  1672
France                         1804                  1479
Japan                          2126                   1745
Netherlands               1556                   1381
Sweden                       1530                 1621
U.K.                             1813                    1654
U.S.                              1829                   1790

(OECD Employment Outlook, 2013 )

 

 

 

Comments
6 Responses to “I Sverige har arbetstiden ökat”
  1. Vilken pinsam – och oroväckande – utveckling. Jag tror personligen mycket hänger ihop med att vi svenskar tycks vara väldigt dåliga på att lägga undan pengar till en regnig dag (eller en tidig pension) i kombination med överkonsumtion och generell dålig koll på privatekonomi. Lite koll på det och man kan gå ner lite i arbetstid och få tid över till sådant som man tycker om. Den där boken hamnar på min att-läsa-lista!

    Gilla

  2. Händelsevis skriver:

    Vilket intressant inlägg! Jag vill genast läsa boken och se filmen!
    Just nu jobbar jag 50 % och får då höra på jobbet: du är ju aldrig här, och på skolan: du är ju aldrig här. Det är otroligt hur mycket man måste vara ”där” för att bli inkluderad. Som halvtidsarbetande blir jag helt enkelt behandlad som en kort-tidsvikarie…
    Det blir också mycket tydligare nu hur mycket det KOSTAR mig att arbeta. Jag har hela tiden lurat mig själv att tro att jag bara skulle TJÄNA pengar. Ack nej, ack nej.
    Heja arbetstidsförkortning! Det tror jag att alla skulle må bra av egentligen, vissa kommer kanske inte fatta det förrän de blir tvingade att gå ner i tid.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Vad kul att du blir inspirerad. Börja med filmen. Det är lagom mycket att svälja i början och sen är du så arg att du läser av bara farten.

      Det verkar ju ganska tydligt att det inte riktigt räknas om du inte jobbar heltid. För det ska en ju göra. Om det ska vara på riktigt. Det här med arbetskostnader är något som Guy Standing tar upp i sin bok, Prekariatet. Också väldigt intressant.

      Gilla

Trackbacks
Check out what others are saying...


Kommentera

