Nyhetsundvikare

Idag hittade jag ett nytt ord. Nyhetsundvikare. Det är tydligen ett begrepp och vad jag förstår inte ett positivt laddat sådant.

Men för mig är det positivt. Jag är nämligen en sådan. En nyhetsundvikare. Och det är i ren självbevarelsedrift. För sedan en tid tillbaka orkar jag inte ta till mig världen längre. Det gör för ont och går rakt in i min filterlösa själ. Så jag låter bli.

Jag håller mig inom min egen filterbubbla med noga utvalda ramar för vad jag orkar ta in. Jag vet alltså att det varit ett terrordåd i Köpenhamn. Och att Växjö kommun inte sätter upp väsktanten. Mer än så vet jag inte. Men det räcker.

Jag vet att ordet nyhetsundvikare användes i P1 förra veckan. Men jag har inte hört programmet. Och vet ni? Det är så väldigt skönt.

Comments
One Response to “Nyhetsundvikare”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] är problematiskt. Jag är medveten om att mina källor är enahanda men eftersom jag är en nyhetsundvikare som mår dåligt av världen, så håller jag mig till den dagstidning som inte ger mig ångest. […]

    Gilla



Kommentera

