Lyckan i det enkla livet

Idag jobbar jag sent. Alltså börjar jag sent och därmed blev det till en sovmorgon. Eftersom helgen innebar långväga besök gick hela brödförrådet åt och det var dags att baka varför jag igår kväll satte en bröddeg. Jag kan inte nog rekommendera Martin Johanssons Bröd, bröd, bröd som jag skrivit om här ifall du vill läsa mer om boken.

Bakningsprocessen blir ganska långdragen eftersom jag först skållade mjöl som svalnade i två timmar innan jag blandade ihop degen. I morse vek jag ihop degen till två limpor som fick jäsa i handdukar och sedan gräddades de var för sig i en gjutjärnsgryta i ugnen. Det har alltså tagit nästan 17 timmar från början till slut, men det fina är att arbetsinsatsen är minimal. Under väntetiderna har jag njutit med en kopp te och den bok som jag för tillfället är fullständigt uppslukad av (återkommer om den) och plötsligt står jag med ett sånt här fantastiskt resultat.

DSC00492

 

Lyckan i ett bröd. Ett enkelt hembakt bröd som doftar liv och liknar tjusigt bageribröd. Som jag har skapat med mina egna händer. Downshifting for the win!

Comments
4 Responses to “Lyckan i det enkla livet”
  1. lenaericsson skriver:

    ja precis. man får vänta mycket, men man kan göra annat under tiden. 🙂

    Gilla

  2. livsglimtar skriver:

    På landet under helgen njuter vi av ett ljust surdegsbröd med lite råg i, 6-åriga barnbarnet mumsar i sig och säger att det är så gott och så stort. På söndag sätter jag igång med nästa bröd.

    Gilla

    • Hanna skriver:

      Det låter härligt. För mig är det redan dags att sätta nästa bröddeg.

      Liked by 1 person

      • livsglimtar skriver:

        Jag har äntligen kommit in i brödbaket igen och det med lite fusk, köpte en färdig rågsurdeg som jag bakade efter konstens alla regler. Tog en redig bit av den färdiga degen och la i en glasburk med lock i kylen, matar efter några dagar och har nu en utmärkt suris som förändras med det mjöl jag väljer att ha i degen.

        Gilla

Kommentera

