Det var ju utbränd jag var…

Mitt överlägset mest lästa inlägg är Utmattningsdepression: min berättelse. Jag förstår att det finns en mängd människor där ute som famlar. Som faller och som inte vet vad som händer. Som lever tillsammans med någon som drabbats. Som helt enkelt söker information.

Det här inlägget som heter Utbränd – hur känns det egentligen på Mumrikens blogg, hjälpte mig när det var som värst. Jag förstod att det fanns fler som jag. Jag förstod att många saker jag inte kopplat ihop hade samma ursprung. Att min nackvärk och min dåliga mage inte var separata kroppsliga problem. Att min plötsliga oförmåga att hålla tråden i ett samtal eller hitta rätt ord när jag behövde dem inte var tillfällig. Och jag kunde visa det för mina nära när de egna orden inte räckte till. För det gör de inte i den akuta fasen.

Läs du också. Eller visa för den du lever med. Eller kanske för den du är orolig för. Din kollega, ditt barn eller din vän. Det är svårt att se utmattningen när den kommer, men det är ännu svårare att bli av med när den väl har anlänt, så var uppmärksam. Vi är alla i riskzonen.

 

Comments
2 Responses to “Det var ju utbränd jag var…”
  1. Anna skriver:

    Tack för länken! ❤ Har också läst ditt inlägg "Att leva sönder sin hjärna". Jag förstår dig! Jag var själv sjukskriven i 7 månader 2012 för utbrändhet. Har försökt hitta orden att förklara hur det var, kändes, hur det är nu i efterhand. Det är svårt! Och balansgången att "hitta" tillbaka till livet.

    Gilla

Kommentera

